צִיוָּוה עָלֵינוּ לְהוֹדִיעַ שֶׁחבד שֶׁקֶר

צִיוָּוה עָלֵינוּ לְהוֹדִיעַ שֶׁחבד שֶׁקֶר

א
לֶקֶט שִׂיחוֹת מּוּקְּלָּטוֹת שֶׁל סַבָּא יִשְׂרָאֵל:
הָעוֹלָם יְכוֹלִים לַּחֲשֹׁב עַל, עַל חבד, עַל חבד שֶׁהוּא..., וְזֶה שֶׁקֶר גָּמוּ..., זֶה שֶׁקֶר גָּמוּר, נוּ, אָז בִּשְׁבִיל זֶה, בִּשְׁבִיל זֶה הָחשֶׁךְ כָּזֶה בָּעוֹלָם.
(קלטת 6 א' 03:49)
*
אֲנַחְנוּ צְרִיכִים לְהוֹדִיעַ שֶׁחבד שֶׁקֶר, וְאִם קָשֶׁה? יִּהְיֶה קָשֶׁה לוֹ!, מִי שֶׁקָּשֶׁה לוֹ? נוּ, בִּפְרָט נֶגֶד רַבֵּנוּ אֲפִלּוּ אִם יֵשׁ אֵיזֶה חֲסִידוּת שֶׁיֵּשׁ בְּזֶה אֱמֶת, אָז נֶגֶד רַבֵּנוּ, כֻּלָּם צְרִיכִים לְקַבֵּל מֵרַבֵּנוּ, סאטמר וחבד אֲפִלּוּ אַדְמוֹ"רִים גְּדוֹלִים, כֵּן, וְאִם הֵם מִתְנַגְּדִים עַל רַבֵּנוּ, אָז הֵם שֶׁקֶר!, הֵפֶךְ, הֵפֶךְ, הֵפֶךְ צַדִּיק זֶה רָשָׁע, הֵפֶךְ הָאֱמֶת זֶה שֶׁקֶר!.
(שם - 10:40)
*
הַחֲבַּדְנִיקִים אוֹמְרִים "אֲנַחְנוּ חָשַׁבְנוּ שֶּׁהָאַדְמוֹ"ר שֶׁלָּנוּ הוּא מָשִׁיחַ, עֲכְשָׁיו אֲנַחְנוּ רוֹאִים שֶׁלֹּא, הוּא מֵת!" [אָז מִי מָשִׁיחַ?, מִי הַמָּשִׁיחַ?] הוּא לֹא, הוּא לֹא, הוּא הוֹרֵס אֶת מָשִׁיחַ [אֲבָל הוּא הָיָה צַדִּיק גָּדוֹל?] מִי? [החבד? הָאַדְמוֹ"ר מחבד?] אֲנִי לא אוֹהֵב לְדַבֵּר דִּבּוּרִים כָּאֵלֶּה שֶׁהֵם לֹא, אֵין לָהֶם שׁוּם מַמָּשׁוּת כְּלָל!, כֵּן!, מַה?!, צְרִיכִים לְדַבֵּר מִזֶּה? שֶׁזֶּה, שֶׁזֶּה הָשֶׁקֶר! (סַבָּא צוֹחֵק) עוֹשֶׂה לְ..., צוֹעֵק לְכָל הָעוֹלָם אֲנִי שֶׁקֶר! שֶׁקֶר! שֶׁקֶר! שֶׁקֶר! שֶׁקֶר!, וְגַם כֵּן זֶּה, גַם כֵּן יִצְעַק, מַה שְׁמוֹ? [עראפת עראפת] ערפאת, הוּא הוּא יִצְעַק שֶׁהוּא שֶׁקֶר.
(קלטת 60 ב' 42:26)
*
[רַבִּי יִשְׂרָאֵל, הָעִתּוֹנָאִי שׁוֹאֵל אוֹתְכֵם מָה אַתֶּם חוֹשְׁבִים עַל הָרַב מחבד?] 
מֵחָבַּש? [מחבד] מָה מֵחָבַּש? [מחבד, חבד] מחבד? [כֵּן, כֵּן] אֲנִי לֹא יָכוֹל לִשְׁמֹע מֵהֶם!!, בָּרוּךְ הַשֵּׁם אֲנִי נָקִי, לֹא לֹא לֹא רָצִיתִי לִשְׁמֹע מֵהֶם שׁוּם דִּבּוּר, שֶׁקֶר!, שֶׁקֶר!, כֵּן. 
(קלטת 56 ב' 01:05)
*
[מִי אַתָּה אוֹמֵר, מִי יִהְיֶה הַמָּשִׁיחַ?, שָׁמַעְתָּ שֶׁהָאַדְמוֹ"ר מִלוּבָּבִיץ' נִפְטָר?], חַס, חַס וְשָׁלוֹם, הַשֵּׁם יִּשְׁמֹר אותי מֵהֶם, מִזֶּה, מחבד, [לָמָה?], אֵין לִי כֹּחַ לְדַבֵּר, וְאִם קָשֶׁה לְךָ, לֵךְ!.
אִם יֵשׁ רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, אָז יֵשׁ כְּבָר הַכֹּל, לֹא צְרִיכִים לְחַפֵּשׂ חבד, לֹא צְרִיכִים חבד, הַשֵּׁם נָתַן לִי מַתָּנוֹת טוֹבוֹת, שֶׁאֲנִי יוֹדֵעַ אֵיזֶה דְּבָרִים פְּלָאִים, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְדַבֵּר אִתָּם, עִם כָּל אֶחָד, יֵשׁ דְּבָרִים שֶּׁהוּא, שֶׁהֵם מַסְתִּירִים הָאֱמֶת, אֲבָל אִם רוֹצִים בֶּאֱמֶת, אִם יִתְפַּלְּלוּ אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת, אָז זוֹכִים זוֹכִים לִדְבָרִים נִפְלָאִים. 
רַבֵּנוּ רַבִּי נַחְמָן הוּא הָעִקָּר הַשֹּׁרֶשׁ וְהַיְסוֹד שֶׁלָּנוּ וְשֶׁל כָּל יִשְׂרָאֵל, וְשֶׁל כָּל הַתִּקּוּנִים וְהַתְּשׁוּבוֹת וְהַ..., הוּא הַכֹּל, בְּלִי, בְּלִי עֶזְרָתוֹ אֵין לָנוּ כְּלוּם, הוּא הָעִקָּר וְהַיְסוֹד, כָּכָה הוּא, הוּא, הוּא גִּלָּה לָנוּ טִפָּה מִן הַיָּם [יֵשׁ תּוֹרָה בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן "הָעִקָּר וְהַיְסוֹד שֶׁהַכֹּל תָּלוּי בּוֹ"], נוּ אִם אֵין אֱמוּנָה אֵין כְּלוּם, [כֵּן, כָּתוּב "וַיַּאֲמִינוּ בְּהַשֵּׁם וּבְמשֶׁה עַבְדּוֹ"], אוֹ.
הָעוֹלָם הַזֶּה מְסֻכָּן מְאֹד, צְרִיכִים לְרַחֲמִים רַבִּים וְלְהִתְפַּלֵּל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, שֶׁנִּזְכֶּה לָדַעַת הָאֱמֶת, יֵשׁ בָּעוֹלָם הַרְבֵּה שַׁקְרָנִים שֶׁהֵם מַחֲרִיבִים אֶת הָעוֹלָם, אֲבָל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ גָּדוֹל מְאֹד, הוּא יַהְפֹךְ הַכֹּל לְטוֹבָה, [יֵשׁ הַרְבֵּה מְפֻרְסָמִים שֶׁל שֶׁקֶר], כֵּן!, כֵּן!, רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ גִּלָּה בָּזֶה פְּלָאוֹת גְּדוֹלוֹת גְּדוֹלוֹת
(קלטת 59 א' 30:17)
*
[מָה הָרַב אוֹמֵר עַל הָרַב קוּק?], מָה?, [אֲנִי לוֹמֵד אֶת הַסְּפָרִים שֶׁל הָרַב קוּק]הָעִקָּר הוּא רַבֵּנוּ, לֹא צְרִיכִים לְדַבֵּר עַל זֶה, הָעִקָּר הוּא רַבֵּנוּ, אֵין רַב קוּק וְלֹא גוּר וְלֹא חבד וְלֹא כְּלוּם, רַק רַבֵּנוּ, זֶה אֱמֶת כָּזֶה שֶׁעֲדַיִן לֹּא הָיָה בָּעוֹלָם, פֶּלֶא כָּזֶה, פֶּלֶא כָּזֶה עֲדַיִן לֹא הָיָה בָּעוֹלָם [הָרַב הִכִּיר אֶת הָרַב קוּק? זֶה רַב גַּם גָּדוֹל, הָרַב קוּק הוּא...] מָה אַתָּה מְדַבֵּר? אוֹי, אוֹי, אוֹי, אוֹי, אוֹי, צְרִיכִים שֵׂכֶל קְצָת [לֹא, רוֹאִים בַּ...] מָה רוֹאִים? מָה רוֹאִים? אֲנַחְנוּ רוֹאִים, מָה שֶּׁאֲנַחְנוּ רוֹאִים לֹא כְּלוּם, מָה אַתָּה מְדַבֵּר? פֹּה מְדַבְּרִים, מְדַבְּרִים מִמּשֶׁה, מִמּשֶׁה רַבֵּנוּ, מִמָּשִׁיחַ, מֵאוֹרוֹת כָּאֵלּוּ, אַתָּה אוֹמֵר הָרַב קוּק, אוֹ גוּר, אוֹ חבד, אוֹ... מָה? (סַבָּא צוֹחֵק), אוֹי וְי, זֶה..., וְרַבֵּנוּ עוֹלֶה עַל, עַל, עַל הַכֹּל, הוּא שֹׁרֶשׁ הַתּוֹרָה וְהָאֱמוּנָה וְהַתִּקּוּן שֶׁל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, הֵיכָן שֶׁנִּמְצָא בְּאֵיזֶה מָקוֹם שֶׁיָּרַד.
(קלטת 20 ב' 38:14)

ב
בַּיּוֹם הַחֲמִישִׁי גַּם כֵּן הָיוּ שְׂמֵחִים, וְזָכְרוּ הַזּוּג אֶת הַבֶּעטְלֶיר שֶׁהָיָה לוֹ חֲטוֹטָרוֹת, (שֶׁקּוֹרִין הוֹקֶיר), וְהָיוּ מִתְגַּעְגְּעִים מְאֹד: אֵיךְ לוֹקְחִים בְּכָאן אֶת אוֹתוֹ הַבֶּעטְלֶיר הַהוֹקֶיר, כִּי אִם הָיָה הוּא בְּכָאן הָיְתָה הַשִּׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד! וְהִנֵּה הוּא בָּא, וְאָמַר: הִנֵּנִי! הִנֵּה בָּאתִי עַל הַחֲתֻנָּה. וְנָפַל עֲלֵיהֶם, וְחִבֵּק וְנִשֵּׁק אוֹתָם, וְאָמַר לָהֶם: בַּתְּחִלָּה בֵּרַכְתִּי אֶתְכֶם שֶׁתִּהְיוּ כָּמוֹנִי, וְעַתָּה אֲנִי נוֹתֵן לָכֶם בְּמַתָּנָה לַדְּרָשָׁה שֶׁתִּהְיוּ כָּמוֹנִי. וְאֵין אֲנִי בַּעַל חֲטוֹטָרוֹת (הַיְנוּ הוֹקֶיר) כְּלָל, רַק אַדְּרַבָּא יֵשׁ לִי כְּתֵפַיִם כָּאֵלּוּ (שֶׁקּוֹרִין פְּלֵייצֶיס), שֶׁהֵם בְּחִינַת "מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה", וְיֵשׁ לִי הַסְכָּמָה עַל זֶה. 
כִּי פַּעַם אַחַת הָיָה שִׂיחָה וְסִפּוּר, שֶׁהָיוּ אֲנָשִׁים מְפָאֲרִים עַצְמָם בִּבְחִינָה זוֹ, שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד הָיָה מִתְפָּאֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ בְּחִינָה זוֹ שֶׁל מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה, וּמֵאֶחָד מֵהֶם הָיוּ מְחַיְּכִים וְשׂוֹחֲקִים מִמֶּנּוּ, וְהַשְּׁאָר שֶׁהִתְפָּאֲרוּ בִּבְחִינָה זוֹ, שֶׁל מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה, נִתְקַבְּלוּ דִּבְרֵיהֶם. אֲבָל בְּחִינַת מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה שֶׁיֵּשׁ לִי, הוּא גָּדוֹל מִכֻּלָּם, כִּי אֶחָד מֵהַנַּ"ל הִתְפָּאֵר שֶׁהַמֹּחַ שֶׁלּוֹ הוּא בְּחִינַת מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה, כִּי הוּא נוֹשֵׂא בַּמֹּחַ שֶׁלּוֹ אֲלָפִים וּרְבָבוֹת  אֲנָשִׁים עִם כָּל הַהִצְטָרְכוּת שֶׁלָּהֶם, (וְכָל הִתְנַהֲגוּת שֶׁלָּהֶם), וְכָל הַהֲוָיוֹת וְהַתְּנוּעוֹת שֶׁלָּהֶם, הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכּל הוּא נוֹשֵׂא בְּמֹחוֹ, וְעַל כֵּן הוּא מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה, כִּי מֹחוֹ נוֹשֵׂא כָּל כָּךְ אֲנָשִׁים עִם וְכוּ' כַּנַּ"ל. וְשָׂחֲקוּ מִמֶּנּוּ, וְאָמְרוּ, כִּי הָאֲנָשִׁים אֵינָם כְּלוּם, וְהוּא אֵינוֹ כְּלוּם. וְנַעֲנָה אֶחָד וְאָמַר: אֲנִי רָאִיתִי מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה כָּזֶה. 
כִּי פַּעַם אַחַת רָאִיתִי הַר שֶׁהָיָה מֻנָּח עָלָיו הַרְבֵּה זֶבֶל וְטִנּוּף וְהָיָה חִדּוּשׁ אֶצְלִי: מֵהֵיכָן בָּא עַל הַר הַזֶּה כָּל כָּךְ זֶבֶל וְטִנּוּף? וְהָיָה שָׁם אָדָם אֶחָד אֵצֶל אוֹתוֹ הָהָר, וְאָמַר: כָּל זֶה מִמֶּנִּי. כִּי אוֹתוֹ הָאָדָם הָיָה יוֹשֵׁב שָׁם אֵצֶל אוֹתוֹ הָהָר, וְהִשְׁלִיךְ שָׁם תָּמִיד עַל אוֹתוֹ הָהָר זֶבֶל וּפֶרֶשׁ שֶׁלּוֹ מֵאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה שֶׁלּוֹ, וְטִנֵּף שָׁם, עַד שֶׁעַל יָדוֹ נִתְרַבֶּה הַזֶּבֶל וְהַטִּנּוּף שָׁם עַל אוֹתוֹ הָהָר. נִמְצָא שֶׁזֶּה הָאִישׁ הוּא מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה, כִּי עַל יָדוֹ נִתְרַבָּה הַזֶּבֶל כָּל כָּךְ. (כֵּן הוּא בְּחִינַת מֻעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה שֶׁל הָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁהִתְפָּאֵר בְּמֹחוֹ שֶׁמַּחֲזִיק כַּמָּה אֲנָשִׁים כַּנַּ"ל). 
(סיפורי מעשיות - מעשה יג' - מהשבעה בעטלירס)
*
בְּיוֹם רִאשׁוֹן אַחַר חֲצוֹת עָמַדְנוּ לְפָנָיו וְדִבֵּר עִמָּנוּ וּבְתוֹךְ הַשִּׂיחָה דִּבֵּר אֵיזֶה דִּבּוּר שֶׁקּוֹרִין וֶוערְטִיל [בְּדִיחוּתֶא] עַל הַכַּת וְכוּ' אַחַר כָּךְ דִּבֵּר מֵעִנְיַן כְּתֵפַיִם רְחָבִים, אַחַר כָּךְ מֵאוֹתָהּ הַשִּׂיחָה נִתְגַּלְגֵּל שֶׁשָּׁאַל הֵיכָן אָנוּ עוֹמְדִים בְּהַמַּעֲשֶׂה, וְהֵשַׁבְנוּ לוֹ בַּיּוֹם הַחֲמִישִׁי וְאָז סִפֵּר הַמַּעֲשֶׂה שֶׁל יוֹם הַחֲמִישִׁי וְסִפְּרָהּ בְּשִׂמְחָה.

מְקֻבָּל בֵּין אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ, אִישׁ מִפִּי אִישׁ, עַל הַדְּבָרִים שֶׁסִּפֵּר רַבֵּנוּ זַ"ל בְּהַמַּעֲשֶׂה י"ג מְהַשִּׁבְעָה בֶּעטְלֶירְס, בְּסִפּוּר הַיּוֹם הַחֲמִישִׁי מֵהַבֶּעטְלֶיר הַבַּעַל חֲטוֹטֶרֶת, שֶּׁנֶּאֱמַר שָׁם שֶּׁהוּא בִּבְחִינַת 'מֻעָט הַמַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה', עַיֵּן שָׁם - אָמַר רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ זַצַ"ל, שֶׁ'הָהָר זֶבֶל', זֶה סוֹבֵב עַל כַּת שֶׁל חַבַּ"ד.
(חיי מוהר"ן עם השמטות - שיחות השייך לסיפורי מעשיות - סד')

ג
צָרִיך לֵידַע וּלְהַכִּיר אֶת הַמְפֻרְסָמִים, כִּי יֵשׁ כַּמָּה מְפֻרְסָמִים שֶׁהֵם בְּשֶׁקֶר, וְהֵם רַק עַל יְדֵי עַזּוּת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סנהדרין קה'): 'עַזּוּת מַלְכוּתָא בְּלָא תָּגָא' (הַעַזּוּת הִיא כְּמַלְכוּת בְּלֹא כֶּתֶר).

כְּשֶׁזּוֹכֶה לִתְפִילָּה שֶׁהִיא בְּחִינַת דְבַר ה', שֶׁהוּא הַשּׁרֶשׁ הָעֶלְיוֹן, שֶׁכָּל הַשָּׂרִים הָעֶלְיוֹנִים וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם, כֻּלָּם מְקַבְּלִים כֹּחָם מִמֶּנּוּ, אֲזַי הֵם כֻּלָּם בְּחִינַת לוֹוִין אֶצְלוֹ, בִּבְחִינַת: כָּל כּוֹכְבַיָּא לוֹוִין דָּא מִן דָּא וְכוּ'. 

נִמְצָא, שֶׁכֻּלָּם הֵם בְּחִינוֹת לוֹוִים, עַד הַשּׁרֶשׁ הָעֶלְיוֹן, שֶׁהוּא דְבַר ה', שֶׁהוּא בְּחִינַת הַבַּעַל תְּפִילָּה, שֶׁהוּא הַמַּלְוֶה הַגָּדוֹל, שֶׁכָּל צְבָא הַשָּׁמַיִם וְכָל הַכֹּחוֹת, כֻּלָּם הֵם בְּחִינַת לוֹוִין מִמֶּנּוּ, בִּבְחִינַת (נחמיה ט'): וּצְבָא הַשָּׁמַיִם לְךָ מִשְׁתַּחֲוִים - שֶׁכָּל צְבָא הַשָּׁמַיִם הֵם מִשְׁתַּחֲוִים וְנִכְנָעִים לְשָׁרְשָׁם, שֶׁהוּא בְּחִינַת דְבַר ה', בְּחִינַת הַבַּעַל תְּפִילָּה כַּנַּ"ל. 

וְזֶה: וּ'צְבָא הַ'שָּׁמַיִם לְ'ךָ מִ'שְׁתַּחֲוִים - רָאשֵׁי תֵבוֹת "מַלְוֶה", כִּי כֻּלָּם הֵם בְּחִינַת לוֹוִין זֶה מִזֶּה וְזֶה מִזֶּה, עַד הַמַּלְוֶה הַגָּדוֹל, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַבַּעַל תְּפִילָּה, שֶׁהוּא הַמַּלְוֶה הַגָּדוֹל, כִּי הוּא בִּבְחִינַת הַשּׁרֶשׁ הָעֶלְיוֹן, שֶׁהוּא דְבַר ה' כַּנַּ"ל.
וְעַל כֵּן יָכוֹל לְהַכִּיר בְּהַמְפֻרְסָמִים שֶׁהֵם רַק עַל יְדֵי עַזּוּת, כִּי אֵין אָדָם מֵעֵז פָּנִים בִּפְנֵי בַּעַל חוֹבוֹ (ב"מ ג),  וְעַל כֵּן עַזּוּתָם נוֹפֵל לִפְנֵי הַבַּעַל תְּפִילָּה, שֶׁהוּא הַמַּלְוֶה הַגָּדוֹל כַּנַּ"ל, כִּי כֻּלָּם הֵם בְּחִינַת לוֹוִין מִמֶּנּוּ כַּנַּ"ל. 
(ליקוטי תנינא - תורה א' אותיות ג', יג')
*
 "אֲנִי הַמֶּלֶךְ וְכֻּלָּם צְרִיכִים לְהִשְׁתַּחֲווֹת." 
(שיחות סבא - קלטת 117 צד ב')
*
בְּדִבְרֵי הָרַב בְּעַצְמוֹ, נִמְצָאִים מַדְרֵגוֹת לְמַעְלָה מִמַדְרֵגוֹת. כִּי גַּם אַהֲרֹן, שֶׁמֵּאִתּוֹ כָּל מְנוֹרַת [תוֹרַת] זָהָב, [הַמּוּבָא שָּׁם בְּפֵרוּשׁ הַכָּתוּב רָאִיתִי וְכוּ' (ליקוטי מוהר"ן - תורה ח' - ראיתי מנורת זהב)], לֹא הִגִּיעַ בְּמַדְרֵגָתוֹ לְמַדְרֵגַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, [שֶׁלֹּא קָם כָּמוֹהוּ], אֲשֶׁר אֵלָיו לְבַד נִתְגַּלּוּ כָּל הַי"ג מִדּוֹת בִּתְפִלָּתוֹ. וְשֶׁגַּם הוּא עֲדַיִן לֹּא נִתְעַלָּה בַּעֲלִיָתוֹ שֶׁלֶּעָתִיד, בְּהִתְלַבְּשׁוּתוֹ בְּבֶן דָּוִד [שֶׁבְּעֶצֶם הַתְּפִלָּה], לְהִתְגָּרוֹת עִם הַאַדְמוֹנִי, וְלִמְחוֹת זֵכֶר הָאַלּוּף עֲמָלֵק.
(ביאור הליקוטים - ראיתי מנורת זהב סימן ח')
*
בֶּן דָּוִד מָשִׁיחַ לְבַד, יָבוֹא בִּתְפִלָּה וּתְהִלָּה [עֵדֶן עַיִן לֹא רָאֲתָה הַנַּ"ל], לְהִתְגָּרוֹת וּלְהַשְׁפִּיל אֶת אַלּוּפֵי עֵשָֹו הַאַדְמוֹנִי.
(ביאור הליקוטים - ראיתי מנורת זהב סימן ח' - אות י"ד)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה