לִקּוּטֵי הֲלָכוֹת - שִׁיר חָדָשׁ - שִׂיחוֹת סַבָּא יִשְׂרָאֵל


לִקּוּטֵי הֲלָכוֹת - שִׁיר חָדָשׁ - שִׂיחוֹת סַבָּא יִשְׂרָאֵל

א
וְהִיא בָּרְחָה לְתוֹךְ הָעֶשֶֹר חוֹמוֹת שֶׁל מַיִם הַנַּ"ל וְנִשְׁאֲרָה חַלָּשׁוּת וְזֶה שֶׁבְּלֹא יָדַיִם רוֹפֵא אוֹתָהּ, כִּי יֵשׁ לוֹ כֹּחַ כָּזֶה בְּיָדָיו שֶׁיָּכוֹל לְהוֹצִיא כָּל הָעֲשָֹרָה מִינֵי חִצִּים, וְיָכוֹל לִכְנֹס בְּתוֹךְ כָּל הַחוֹמוֹת שֶׁל הַמַּיִם וְכוּ', וְיוֹדֵעַ כָּל הָעֲשָֹרָה מִינֵי דְּפִיקִין, וְיָכוֹל לְנַגֵּן כָּל הָעֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם רְפוּאָתָהּ.
עַד שֶׁסּוֹף כָּל סוֹף יָבוֹא הָרוֹפֵא הָאֱמֶת שֶׁהוּא זֶה שֶׁיֵּשׁ לוֹ כֹּחַ בְּיָדָיו וִירַפֵּא אוֹתָהּ בִּשְׁלֵמוּת כַּנַּ"ל.

וְזֶהוּ אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה, שָׁר לֹא נֶאֱמַר אֶלָּא יָשִׁיר מִכָּאן שֶׁעָתִיד מֹשֶׁה לָשִׁיר לֶעָתִיד לָבֹא. כִּי אַף עַל פִּי שֶׁאָמְרוּ אָז שִׁירָה עֲדַיִן לֹא זָכוּ לְהַמְשִׁיךְ כָּל הָעֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה בִּשְׁלֵמוּת לִגְמֹר רְפוּאַת הַבַּת מֶלֶךְ בִּשְׁלֵמוּת רַק שֶׁהִמְשִׁיכוּ קְדֻשָּׁה וְהֶאָרָה מֵעֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁמִּשָּׁם זָכוּ לְשִׁירַת הַיָּם אֲבָל עִקַּר הַשִּׁיר בִּשְׁלֵמוּת יִהְיֶה רַק לֶעָתִיד כְּשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ שֶׁהוּא מֹשֶׁה בְּעַצְמוֹ. 
כִּי מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה כַּיָּדוּעַ בְּחִינַת אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה, אָז דַּיְקָא יָשִׁיר מֹשֶׁה בִּשְׁלֵמוּת כָּל הָעֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁאָז יֻגְמַר רְפוּאָתָהּ שֶׁל הַבַּת מֶלֶךְ שֶׁהוּא בְּחִינַת הַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְֹרָאֵל. כִּי אָז יִתְּעַר שִׁיר חָדָשׁ בְּחִינַת מִזְמוֹר שִׁירוּ לַה' שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָֹה שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׁיר שֶׁל נִפְלָאוֹת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ וּמְרֻבָּע שֶׁיִּתְּעַר לֶעָתִיד. 

וְעַל כֵּן סִיְּמוּ ה' יִמְלוֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד לְשׁוֹן עָתִיד. כִּי הִתְגַּלּוּת מַלְכוּתוֹ שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת רְפוּאַת הַבַּת מֶלֶךְ שֶׁהִיא מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה יִהְיֶה לֶעָתִיד שֶׁתִּתְגַּלֶּה מַלְכוּתוֹ לְעֵין כֹּל בְּחִינַת וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ. וְאָז יִהְיֶה הַשִּמְחָה וְהַחֶדְוָה בִּשְׁלֵמוּת בְּכָל הָעוֹלָמוֹת עַל יְדֵי שֶׁיִּתְעוֹרְרוּ כָּל הָעֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם בְּחִינַת שִֹמְחָה כַּנַּ"ל. 

וְזֶה בְּחִינַת ה' מָלָךְ תָּגֵל הָאָרֶץ בְּחִינַת יִשְֹמְחוּ הַשָּׁמַיִם וְתָגֵל הָאָרֶץ וְיֹאמְרוּ בַגּוֹיִים ה' מָלָךְ. וְאָז יִתְקַיֵּם זַמְּרוּ אֱלֹקִים זַמֵּרוּ זַמְּרוּ לְמַלְכֵּנוּ זַמֵּרוּ כִּי מֶלֶךְ כָּל הָאָרֶץ אֱלֹקִים וְכוּ'. 
כִּי עִקַּר הִתְגַּלּוּת מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּחִינַת רְפוּאַת הַבַּת מֶלֶךְ הַנַּ"ל הוּא עַל יְדֵי זִמְרָה וּנְגִינָה בְּחִינַת עֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה הַנַּ"ל, בְּחִינַת הוֹדוֹ לַה' בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ וְכוּ'. וְכֵן הַרְבֵּה פְּסוּקִים שֶׁמְּבֹאָר בָּהֶם הִתְגַּלּוּת מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ עַל יְדֵי שִׁיר וְנִגּוּן וְזִמְרָה, שֶׁכָּל זֶה הוּא בְּחִינַת עֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם רְפוּאַת הַבַּת מֶלֶךְ, שֶׁהוּא בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, דְּהַיְנוּ לֵידַע כִּי לַה' הַמְּלוּכָה.
(הלכות תולעים - הלכה ד' אותיות א', ד')
*
הֵיכַל הַמֶּלֶךְ, אֲנִי לָקַחְתִּי אֶת הַנִּגּוּן שֶׁל "אַדִּירֵי אֲיֻמָה" עַל מָה, עַל "נַ נַחְ", סַבָּא שָׁר אֶת הַנִּגּוּן שֶׁל "אַדִּירֵי אֲיֻמָה": "יֹאמְרוּ בְּקוֹל, אַדּוֹשֵּׁם מֶלֶךְ, אַדּוֹשֵּׁם מָלַךְ, יִמְלוֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד". אָז, אָז לָקַחְתִּי אֶת זֶּה הַנִּגּוּן עַל "נַ נַחְ".
(שיחות סבא - קלטת 14 ב' 03:43)
*
סַבָּא שָׁר נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן בְּהַנִּגּוּן שֶׁל "אַדִּירֵי אֲיֻמָה". 
זֶה הַנִּגּוּן זֶהוּ חָדָשׁ, זֶה שֶׁל רַבֵּנוּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, הַשֵּׁם מֶלֶךְ, הַשֵּׁם מָלָךְ, הַשֵּׁם יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד, זֶה, זֶהוּ זֶה, זֶה הַנִּגּוּן. הוּא מוֹדִיעַ: הַשֵּׁם מֶלֶךְ, הַשֵּׁם מָלָךְ, הַשֵּׁם יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד, זֶהוּ הַנִּגּוּן (יֵשׁ הַשּׁוֹמְעִים זֶהוּ אֲנִי).  
(וידאו סבא 1 - 20:08)
*
אֲנִי הַמֶּלֶךְ וכֻּלָּם צְרִיכִים לְקַבֵּל אֶת זֶה. (מתוך השיחה אני המלך)

ב
הַכְּלָל שֶׁצְּרִיכִין לְבַקֵּשׁ וּלְחַפֵּשֹ מְאֹד מְאֹד אֶת הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁיֵּשׁ לוֹ בְּחִינַת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְבָרֵר הַמְדַמֶּה שֶׁעַל יְדֵי זֶה מִתְבָּרֶרֶת הָאֱמוּנָה וְכוּ' שֶׁכָּל הָעוֹלָם תָּלוּי בָּזֶה וְכוּ' וְכַנַּ"ל. 
וְזֶה עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו, עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת זֶה בְּחִינַת שֵׁנָה שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְדַמֶּה שֶׁשּׁוֹלֵט בְּיוֹתֵר בַּלַּיְלָה וְשֵׁנָה וְעַל כֵּן אָז  צְרִיכִין לְחַפֵּשֹ בְּיוֹתֵר אַחֲרֵי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת בִּבְחִינַת אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי בַלָּיְלָה עִם לְבָבִי אָשִֹיחָה וַיְחַפֵּשֹ רוּחִי, נְגִינָתִי זֶה בְּחִינַת הַנִּגּוּן הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא וְהַנָּעִים וְכוּ' שֶׁמִּתְעוֹרֵר עַל יְדֵי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁמְּבָרֵר הַמְדַמֶּה וְכוּ' עַד שֶׁזּוֹכִין לְקוֹל הַנִּגּוּן וְהַשִּׁיר שֶׁיִּתְעַר לֶעָתִיד וְכוּ' כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם (תורה ח' ח"ב) בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל. 
וּבָזֶה הַנִּגּוּן יֵשׁ לְכָל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל אֵיזֶה חֵלֶק בּוֹ כִּי כָּל יִשְֹרָאֵל יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא שֶׁעִקַּר שַׁעֲשׁוּעַ עוֹלָם הַבָּא יִהְיֶה עַל יְדֵי קוֹל הַנִּגּוּן וְהַשִּׁיר הַזֶּה שֶׁיִּתְעַר לֶעָתִיד שֶׁדָּוִד הַמֶּלֶךְ שֶׁהוּא בְּחִינַת מָשִׁיחַ מַזְכִּיר מִזֶּה הַרְבֵּה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שִׁירוּ לַה' שִׁיר חָדָשׁ וְכוּ' אֱלֹקִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָךְ וְכוּ' וְכֵן הַרְבֵּה. 
כִּי כָּל סֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה נִמְשַׁךְ מִבְּחִינַת קוֹל הַנִּגּוּן וְהַשִּׁיר הַזֶּה שֶׁהוּא שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל וְכוּ'. וְעַל כֵּן הַטּוֹב הַנֶּעְלָם בְּכָל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל הוּא בְּחִינַת אֵיזֶה נְקֻדָּה מֵהַנִּגּוּן הַזֶּה.
(הלכות שלוחין - הלכה ה' אות טז')
*
עִיקָּר בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָּה הוּא עַל יְדֵי הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁמּוֹצְאִין בְּעַצְמוֹ אֲפִלּוּ כְּשֶׁהוּא חַס וְשָׁלוֹם בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה מְאֹד וְכוּ' כַּנַּ"ל, וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשִֹין נִגּוּנִים.

אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי בַּלַּיְלָה עִם לְבָבִי אָשִֹיחָה וַיְחַפֵּשׂ רוּחִי (תהילים עז'), שֶׁבְּלַּיְלָה וְחֹשֶׁךְ בְּחִינַת שֵׁנָּה אָז עִם לְבָבִי אָשִֹיחָה וַיְחַפֵּשׂ רוּחִי, שֶׁאֲנִי מְחַפֵּשׂ וּמְבַקֵּשׁ הָרוּחַ טוֹבָה בְּחִינַת נְקֻדָּה טוֹבָה, וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשִֹין נִגּוּנִים כַּנַּ"ל בְּחִינַת אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי בַּלַּיְלָה וְכַנַּ"ל.

קוֹדֵם תִּקוּן מַעֲשֵֹה בְּרֵאשִׁית נֶאֱמַר (בראשית א'), "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחשֶׁךְ", זֶה בְּחִינַת הִתְגַּבְּרוּת הָרַע שֶׁחוֹפֶה עַל הַטּוֹב, וְהַתִּקּוּן הָיָה עַל יְדֵי בְּחִינַת (שם) וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת דָּא רוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַטּוֹב, כִּי כָל הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁמּוֹצְאִין בְּכָל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל, זֶה בְּחִינַת הִתְנוֹצְצוּת מָשִׁיחַ, כִּי עִיקָּר הַטּוֹב הוּא מָשִׁיחַ. 
וְעַל יְדֵי בְּחִינַת רוּחַ אֱלֹהִים, רוּחַ טוֹבָה, בְּחִינַת רוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ, עַל יְדֵי זֶה עִיקָּר קִיּוּם וּבִנְיַן הָעוֹלָם וְעַל יְדֵי זֶה, עַל יְדֵי הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁמּוֹצְאִין מִתּוֹךְ תֹּהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ.
מֵהַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת הַנַּ"ל שֶׁמּוֹצְאִין בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ וְכוּ' כַּנַּ"ל, מִזֶּה נַעֲשֶֹה שִׁירָה וְנִגּוּן כַּנַּ"ל.
עַל יְדֵי הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת הַנַּ"ל, עַל יְדֵי זֶה נַעֲשִֹין נִגּוּנִים, בְּחִינַת אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי, 'אֲזַמְּרָה' דַּיְקָא כַּנַּ"ל.
עִיקָּר בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הוּא עַל יְדֵי שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְקַבֵּץ נִדְחֵי יִשְֹרָאֵל עַל יְדֵי שֶׁמּוֹצֵא גַּם בְּהַנִּדָּחִים וְהָאֹבְדִים נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת וּמְקַבֵּץ אוֹתָם אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְעַל יְדֵי זֶה הַטּוֹב שֶׁיִּתְקַבֵּץ בְּעֵת בִּיאַת הַגֹּאֵל בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, עַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּחִינַת הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה כַּנַּ"ל.
זֶה הַפָּסוּק וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים מְדַבֵּר שָׁם בְּסוֹף דָּנִיאֵל לָעִנְיָן הַנַּ"ל, כַּמְבֹאָר שָׁם יִתְבָּרְרוּ וְיִתְלַבְּנוּ וִיצָרְפוּ רַבִּים וְהִרְשִׁיעוּ רְשָׁעִים וְכוּ' (דניאל יב') וְהַמַּשְֹכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים וְכוּ', הַיְנוּ שֶׁבְּעִקְּבוֹת מְשִׁיחָא בְּסוֹף הַקֵּץ שֶׁאָז יִתְגַּבֵּר חַס וְשָׁלוֹם הַסִּטְרָא אַחֲרָא כַּיָּדוּעַ, וְאָז יִהְיֶה גֹּדֶל הַבֵּרוּר וְהַצֵּרוּף בְּחִינַת (שם) יִתְבָּרְרוּ וְיִתְלַבְּנוּ וִיצָרְפוּ רַבִּים וְכוּ', וַאֲזַי יִהְיֶה עִיקָּר הַתִּקּוּן עַל יְדֵי בְּחִינַת הַנַּ"ל, עַל יְדֵי מַצְדִּיקֵי הָרַבִּים, הַיְנוּ עַל יְדֵי הַצַּדִּיקִים שֶׁיָּדוּנוּ אֶת הַכֹּל לְכַף זְכוּת וְיִמְצְאוּ נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת אֲפִלּוּ בְּהַפְּחוּתִים מְאֹד מְאֹד, שֶׁזֶּהוּ עִיקָּר עֲבוֹדַת הַצַּדִּיקִים וְעַל יְדֵי זֶה דַּיְקָא יָבֹא מָשִׁיחַ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, כִּי זֶה בְּחִינַת מָשִׁיחַ וְכוּ' כַּנַּ"ל.
כִּי עִיקָּר הַתִּקוּן וְהַגְּאֻלָּה בַּקֵּץ הָאַחֲרוֹן יִהְיֶה עַל יְדֵי בְּחִינָה זוֹ, עַל יְדֵי בְּחִינַת הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת הַנַּ"ל.

וְזֶהוּ בְּחִינַת קִימַת חֲצוֹת, שֶׁצְּרִיכִין לְשַׁבֵּר תֹּקֶף הַשֵּׁנָּה עַל יְדֵי הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת הַנַּ"ל בִּבְחִינַת עוּרָה כְבוֹדִי עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר וְכוּ', וְזֶה בְּחִינַת (ברכות ג') כִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד שֶׁהָיָה מְנַגֵּן עַל יְדֵי רוּחַ צָפוֹן, בְּחִינַת רוּחַ טוֹבָה, נְקֻדָּה טוֹבָה הַצָּפוּן וְטָמִיר אֲפִלּוּ בְּתַכְלִית הַשֵּׁנָּה, אֲפִלּוּ בְּמַדְּרֵגָה פְּחוּתָה בִּבְחִינַת (תהילים ל"א) מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ, וְאֵלּוּ הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת מְנַשְּׁבִין בַּכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד, כִּי עַל יְדֵי זֶה נַעֲשִֹין נִגּוּנִים כַּנַּ"ל, וְעַל כֵּן הָיָה מְנַגֵּן מֵאֵלָיו עַל יְדֵי זֶה כַּנַּ"ל.
וְעַל כֵּן הָרִאשׁוֹן שֶׁגִּלָּה סוֹד חֲצוֹת הָיָה אַבְרָהָם אָבִינוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, בְּעֵת שֶׁנִּלְחָם עִם הַמְלָכִים וְהִצִּיל אֶת לוֹט, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית י"ד), "וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַּיְלָה וְכוּ'". 
כִּי עִיקָּר בְּחִינוֹת חֲצוֹת, דְּהַיְנוּ לְשַׁבֵּר תֹּקֶף הַשֵּׁנָּה, לְשַׁבֵּר הַלַּיְלָה וְהַחֹשֶׁךְ עַל יְדֵי הַנְּקֻדָּה טוֹבָה כַּנַּ"ל, זֶה נַּעֲשָֹה רַק עַל יְדֵי בְּחִינַת אַבְרָהָם אִישׁ הַחֶסֶד, עַל יְדֵי שֶׁמַּטֶּה כְּלַפֵּי חֶסֶד כַּנַּ"ל, כִּי אַבְרָהָם רָדַף אַחֲרֵי הַמְלָכִים לְהַצִּיל אֶת לוֹט בִּשְׁבִיל הַנְּקֻדָּה טוֹבָה שֶׁהָיָה בְּלוֹט וְעַל כֵּן, אַף עַל פִּי שֶׁלּוֹט הָיָה רָשָׁע, מָסַר אַבְרָהָם נַפְשׁוֹ בִּשְׁבִילוֹ לְהַצִּילוֹ בִּשְׁבִיל הַנְּקֻדָּה טוֹבָה שֶׁהָיָה בּוֹ, כִּי מִמֶּנּוּ יָצְאָה רוּת שֶׁיָּצָא מִמֶּנָּה דָּוִד מָשִׁיחַ שֶׁהוּא עִיקָּר וְשׁוֹרֶשׁ הַנְּקֻדָּה טוֹבָה כַּנַּ"ל, וְעַל כֵּן עִיקָּר כַּוָּנַת הַמְלָכִים הָיָה לַהֲרֹג אֶת לוֹט, כִּי כָּל כַּוָּנַת הַסִּטְרָא אַחֲרָא הוּא לְהִתְגַּבֵּר עַל בְּחִינַת הַנְּקֻדָּה טוֹבָה חַס וְשָׁלוֹם, אֲבָל ה' לֹא יַעֲזְבֶנָּה בְּיָדָם וְנָתַן כֹּחַ לִבְחִינַת אַבְרָהָם, בְּחִינַת חֶסֶד, לְהַצִּיל אֶת לוֹט עַל יְדֵי הַנְּקֻדָּה טוֹבָה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ וְעַל יְדֵי זֶה הָרַג אֶת הַמְלָכִים, כִּי עַל יְדֵי שֶׁדָּנִים לְכַף זְכוּת וּמוֹצְאִים הַנְּקֻדָּה טוֹבָה אֲפִלּוּ בִּרְשָׁעִים, עַל יְדֵי זֶה נִכְנַע הַסִּטְרָא אַחֲרָא, כִּי הָרָע נִדְחֶה מִפְּנֵי מְעַט הַטּוֹב כַּנַּ"ל.
הַכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד הָיָה שֶׁל חָמֵשׁ נִימִין כְּנֶגֶד ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה וְהוּא הָיָה מְעוֹרְרוֹ מִשֵּׁינָתוֹ עַד שֶׁיָּדַע לְכַוֵּן הַשָּׁעָה וְהַנְּקֻדָּה שֶׁל חֲצוֹת, כִּי דָּוִד הוּא בְּחִינַת מָשִׁיחַ שֶׁעוֹסֵק תָּמִיד בְּתִקּוּן נַפְשׁוֹת יִשְֹרָאֵל לְעוֹרְרָם מִשֵּׁינָתָם עַל יְדֵי בְּחִינַת הַנַּ"ל, עַל יְדֵי הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁמּוֹצֵא בְּכָל אֶחָד וּמְלַמֵּד לְכָל אֶחָד וּמֵאִיר בְּלִבּוֹ שֶׁיּוּכַל לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ וְלִמְצֹא בְּעַצְמוֹ נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת תָּמִיד כְּדֵי לְעוֹרְרוֹ מִשֵּׁינָתוֹ וּנְפִילָתוֹ שֶׁלֹּא יִפֹּל לְגַמְרֵי חַס וְשָׁלוֹם, וְהָעִיקָּר לְכַוֵּן בְּעֵת שֶׁכִּמְעָט כִּמְעָט יִפֹּל חַס וְשָׁלוֹם, אָז דַּיְקָא יָאִיר בּוֹ בְּחַסְדּוֹ לְהַצִּילוֹ וּלְעוֹרְרוֹ.
וְעַל כֵּן דָּוִד הַוָה יָדַע חֲצוֹת אֵימַת עַל יְדֵי הַכִּנּוֹר הַנַּ"ל, כִּי הָיָה יוֹדֵעַ נַגֵּן, (שמואל א' ט"ז) כִּי כָּל הַלִּמּוּד הַקָּדוֹשׁ הַנַּ"ל לְחַפֵּשׂ הַטּוֹב וּלְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ עַל יְדֵי זֶה, כָּל זֶה הוּא בְּחִינַת נִגּוּנִים קְדוֹשִׁים הַיּוֹצְאִים מִכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד בְּחִינַת אֲזַמְּרָה דַּיְקָא כַּנַּ"ל, בְּחִינַת עוּרָה וְכוּ' הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָׁחַר כַּנַּ"ל, וְעַל יְדֵי זֶה זָכָה דָּוִד לֵידַע לְכַוֵּן נְקֻדַּת חֲצוֹת הַנַּ"ל שֶׁבָּזֶה תְּלוּיָה הַגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה בִּכְלָלִיּוּת וּבִפְרָטִיּוּת עַל כָּל נֶפֶשׁ מִיִּשְֹרָאֵל.
כִּי דָּוִד הוּא מָשִׁיחַ שֶׁעַל יָדוֹ תִּהְיֶה הַגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁהִיא גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה שֶׁאֵין אַחֲרֶיהָ גָּלוּת וְהָעִיקָּר עַל יְדֵי בְּחִינַת זְמִירוֹת וְנִגּוּנִים הַנַּ"ל, בִּבְחִינַת (שמואל ב' כ"ג) מָשִׁיחַ אֱלֹקֵי יַעֲקֹב וּנְעִים זְמִירוֹת יִשְֹרָאֵל, הַיְנוּ עַל יְדֵי בְּחִינַת אֲזַמְּרָה הַנַּ"ל. בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אָמֵן.
(הלכות השכמת הבוקר - הלכה א' אותיות ו'-טו')
*
מַה יִּהְיֶה אִם יִשְׁמְעוּ הַנְּגִינָה שֶׁל רַבֵּנוּ?, כֻּלָּם יִפְּלוּ יִפְּלוּ, וְלֹא יוּכְלוּ לְדַבֵּר וְלֹא יוּכְלוּ לַעֲמֹד. אֶת זֶה לֹא שׁוֹכֵחַ. 
אִם יִתְגַּלֶּה אֵיזֶה, אֵיזֶה רֶמֶז, אֵיזֶה טִפָּה מִן הַיָּם אִם יִתְגַּלֶּה בָּעוֹלָם, יִהְיֶה עוֹלָם חָדָשׁ, עוֹלָם אַחֵר לְגַמְרֵי, אֲנַחְנוּ לֹא יוֹדְעִים כְּלָל מַה זֶּה בְּרֶסְלֵב, מַה זֶּה רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, אוּלַי יִהְיֶה בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ הַשָּׁנָה.
יֵשׁ כָּאן נַגָּנִים כָּל כָּךְ יָפִים שֶׁאֵין בָּעוֹלָם, אֲבָל הַנְּגִינָה שֶׁל רַבֵּנוּ עוֹלֶה עַל כֻּלָּם, וְכֻּלָּם מִתְבַּיְּשִׁים, וְכֻּלָּם מִתְבַּיְּשִׁים. 
[מַה זֶּה הַנְגִינָה שֶׁל רַבֵּנוּ?], מִי יָכוֹל לְשַׁעֵר וּלְתָאֵר מַה זֶּה הַנְגִינָה?, רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ אוֹמֵר שֶׁכָּל הַבַּעֲלֵי הַנְּגִינָה, הֵם עַמֵּי הָאֲרָצִים, וְלֹא, לֹא יוֹדְעִים כְּלָל מַה זֶּה נְגִינָה, הֵם עוֹלָמִיִּים, מִכָּל הָעוֹלָמוֹת מִתְבַּיְּשִׁים, מִתְבַּיְּשִׁים מֵהֶם, מֵהַבַּעֲלֵי נְגִינָה, וְרַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ אוֹמֵר שֶׁהֵם לֹא יוֹדְעִים כְּלוּם מַה זֶּה נְגִינָה, הֵם בַּעֲלֵי נְגִינָה מִכָּל הָעוֹלָם, כֻּלָּם מִתְבַּיְּשִׁים מֵהֶם, וְהֵם, רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ אוֹמֵר, שֶׁהֵם לֹא יוֹדְעִים כְּלָל מַה זֶּה הַנְּגִינָה, לֹא רַק אוֹמֵר, הוּא מַרְאֶה לָהֶם, שֶׁהֵם לֹא יוֹדְעִים כְּלָל.
(שיחות סבא - קלטת 76 ב' 38:21)
*
חָכְמַת הַנִּגּוּן יִהְיֶה בָּקִיא בּוֹ מְאֹד מְאֹד וְיְגַלֶּה חֲדָשׁוֹת בְּחָכְמָה זּוֹ עַד שֶׁתִּכְלֶה נַפְשָׁם שֶׁל הַשּׁוֹמְעִים נִגּוּנִים שֶׁלּוֹ וְכוּ'.
(מתוך מגילת סתרים)
*
...רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ נָטַל בְּיָדָיו כִּנּוֹר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שִׁבְעִים וּשְׁנַיִם מֵיתָרִים וְשָׁר לָשִׁיר שִׁיר וְנִגּוּן וְתִשְׁבָּחוֹת שֶׁכְּלוּלִים מֵעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁבָּהֶם יָּסַד דָוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם סֵפֶר תְּהִלִּים וְהוּא הַשִּׁיר שֶׁיִּתְעַר לֶעָתִיד, וּבְאוֹתוֹ שִׁיר שֶׁל הַנִּגּוּן הַקָּדוֹשׁ מִתְפָּרֵשׂ בְּנְעִימוּת כָּל אֵלּוּ הַתִּקּוּנִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁפָּעְלוּ צַדִּיקֵי עוֹלָם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמִיתָתָם וּבַמֶּה שֶׁמָסְרוּ אֶת עַצְמָם לְמִיתָה עַל קִדּוּשׁ הַשֵּׁם מִדּוֹרוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן עַד הַדּוֹר הַזֶּה שֶׁהֵם רְפוּאוֹת שֶׁל הַבַּת מֶלֶךְ וְכוּ'.
וְכַאֲשֶׁר רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ הִתְחִיל לְפָרֵט הַתִּקּוּנִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁפָּעַל וְתִקֵּן הוּא בְּעַצְמוֹ, פָּנָיו הֵאִירוּ בְּאוֹר עֶלְיוֹן וְכָל הַצַּדִיקִים יָצְאוּ בְּמָּחוֹל, וְנַעֲשָׂה שִׂמְחָה וְחֶדְוָה גְּדוֹלָה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, וְכֻלָּם הוֹדוּ לַה' עַל אֲשֶׁר לֹא הִשְׁבִּית גּוֹאֵל וְכוּ' וְאָמְרוּ אַשְׁרֵי מִי שֶׁזֶּה יָצָא מֵחֲלָצָיו.
וְכַאֲשֶׁר שָׁמְעוּ מֵהַנִּגּוּן הַזֶּה נְעִימָה אַחַת בְּרֶמֶז עַל הַתִּקּוּנִים הַיְקָרִים הָעֶלְיוֹנִים שֶׁהִתְגַּלּוּ עַל יָדוֹ, לְהִתְכַּנֵּס אֵצֶל צַּדִּיק חָי עוֹלָמִים בִּימֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה, כְּבָר לֹא הָיָה בָּהֶם כֹּחַ יוֹתֵר וְכוּ'.
(מתוך סיפור הפגישה בין רשב"י לרבינו הקדוש בארץ ישראל)

ג
כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זַ"ל (בלקוטי תנינא סימן ח') שֶׁלֶּעָתִיד נִזְכֶּה לִבְחִינַת שִׁיר שֶׁל חֶסֶד, שֶׁהוּא עִקַּר שְׁלֵמוּת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט, כָּפוּל, מְשֻׁלָּשׁ, מְרֻבָּע, שֶׁעוֹלֶה ע"ב בְּגִימַטְרִיָּא חֶסֶד, כִּי עַכְשָׁיו כָּל הַנִּגּוּנִים וְהַשִּׁירוֹת הֵם רַק הֶאָרָה מֵעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה.
לֶעָתִיד יִתְּעַר שִׁיר חָדָשׁ בִּלְשׁוֹן זָכָר, כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים בַּהַגָּדָה, וְנוֹדֶה לְךָ שִׁיר חָדָשׁ, כַּמּוּבָא. כִּי יִתְּעַר שִׁיר שֶׁל חֶסֶד, בְּחִינַת שִׁיר שֶׁל שַׁבָּת, בְּחִינַת שִׁיר הַשִּׁירִים שִׁיר הַמְעֻלֶּה עַל כָּל הַשִּׁירִים.
אַשְׁרֵי שֶׁיִּזְכֶּה לַשִּׁמְחָה הַזֹּאת וְלַשִּׁיר הַזֶּה שֶׁל חֶסֶד, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַנִּגּוּן שֶׁיִּתְנַגֵּן לֶעָתִיד עַל ע"ב נִימִין כְּשֶׁיִּתְהַפְּכוּ עֲווֹנוֹת יִשְׂרָאֵל לִזְכֻיּוֹת, שֶׁהוּא בְּחִינַת הִתְהַפְּכוּת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה.
(הלכות פריה ורביה והלכות אישות - הלכה ג' אות ל')
*
עִנְיַן הַ"נַּ נַחְ" זֶה נִתְגַּלֶּה רַק בְּהַפֶּתֶק, זֶה הָיָה סוֹד, סוֹד מִכָּל הָעוֹלָמוֹת לֹא נִגְלָה, לֹא נִגְלָה בָּעוֹלָם דָּבָר כָּזֶה, רַק בְּהַפֶּתֶק, הַחֲתִימָה, הוּא מְגַלֶּה לְכָל הָעוֹלָם שֶׁהַשִּׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע שֶׁעָתִיד לְהִתְגַּלּוֹת בְּעֵת בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ, שֶׁיַּחֲזִיר כָּל הָעוֹלָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, לַתּוֹרָה, הוּא, הוּא בַּעַל הַפֶּתֶק, הוּא, הוּא רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ מַה שֶּׁחָתַם עַצְמוֹ "נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן", פָּשׁוּט 'נַ', כָּפוּל 'נַחְ', מְשֻׁלָּשׁ 'נַחְמָ', מְרֻבָּע 'נַחְמָן', שֶׁזֹאת אוֹמֶרֶת שֶׁהוּא מְגַלֶּה לָנוּ שֶׁהוּא זֶה הַשִּׁיר שֶׁיִּתְגַּלֶּה לֶעָתִיד, הוּא זֶה הַשִּׁיר, כָּל תּוֹרָה מִלִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן, וְכָל דִּבּוּר שֶׁגִּלָּה בָּעוֹלָם אָז, אָז זֶה, זֶה הַשִּׁיר שֶׁעַל יָדוֹ יָּבוֹא, יִהְיֶה הַתִּקּוּן לָעוֹלָם.
(שיחות סבא - קלטת 18 א' 20:21)
*
[מְחַפְּשִׂים אֶת בַּעַל הַפֶּתֶק סַבָּא, אוֹמְרִים בֶּן כַּמָּה בַּעַל הַפֶּתֶק?], בֶּן כַּמָּה?, מֵאָה וְעֲשָׂרָה, כֵּן (סַּבָּא צוֹחֵק), אַתָּה יוֹדֵעַ כְּבָר?, כֵּן.
(שם - קלטת 60 א' 18:24)
*
שְׁנֵיהֶם יֶשְׁנָם, בַּעַל הַפֶּתֶק וְהַפֶּתֶק.
(שם - קלטת 71 ב' 08:35)
*
רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ הוּא שִׁיר חָדָשׁ, רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ הוּא הַשִּׁיר הַזֶּה, וְכָּאן בְּהַפֶּתֶק מְגַלֶּה רַבֵּנוּ דָּבָר קָטָן, דָּבָר קַל, נַ נַחְ, כֵּן. 
(שם - קלטת 3 ב' 21:37)
*
וְדָוִד הוּא בִּבְחִינַת רֹאשׁ חֹדֶשׁ שֶׁהוּא תִּקּוּן הַמּוֹעֲדוֹת כַּנַּ"ל שֶׁאָז הוּא בְּחִינַת חֲדִתּוּתֵי דְסִיהֲרָא (חִדּוּשׁ הַלְּבָנָה) שֶׁאָז בְּעֵת חֲדִתּוּתֵי דְסִיהֲרָא כָּל נוֹשְׂאֵי הַכִּסֵּא מְתַקְּנִים שִׁיר חֹדֶשׁ כְּשֶׁמְּבִיאִים הָאָרוֹן לְבֵית שֶׁמֶשׁ שֶׁהוּא שִׁיר שֶׁשָּׁרוּ פָּרוֹת הַבָּשָׁן אָז כְּשֶׁנָּשְׂאוּ הָאָרוֹן לְבֵית שֶׁמֶשׁ שֶׁהוּא מִזְמוֹר שִׁירוּ לַה' שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה וְכוּ'. (שֶׁכָּל זֶה מְבֹאָר בִּרְמָזִים נִפְלָאִים בְּסוֹף הַמַּעֲשֶׂה שֶׁל שְׁנֵי הַבָּנִים שֶׁנֶּחֶלְפוּ עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב וְהָבֵן) וְזֶה הַשִּׁיר הוּא בְּעַצְמוֹ הַשִּׁיר הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא הַנַּ"ל שֶׁהוּא שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל וּמְשֻׁלָּשׁ וּמְרֻבָּע. 
(הלכות קריאת התורה - הלכה ו' אות ה')
*
דָּוִד שֶׁבְּגִימַטְרִיָּא דַּ"י, כִּי הוּא בְּחִינַת מָשִׁיחַ שֶׁיֹּאמַר דַּי לְצָרוֹתֵינוּ וְיִגְאָלֵנוּ . 
 (הלכות ברכת השחר - הלכה ה' אות ס')
*
וְזֶה בְּחִינַת הַשִּׁיר שֶׁיִּתְעַר לֶעָתִיד, וְהוּא שִׁיר פָּשׁוּט, כָּפוּל, מְשֻׁלָּשׁ, מְרֻבָּע, וְהֵם עֲשָׂרָה מִינֵי נִגּוּנָא. זֶה בְּחִינַת הֵא, שֶׁהִיא דָּלֶת עִם יוּד. דָּלֶת, זֶה בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט, כָּפוּל, מְשֻׁלָּשׁ, מְרֻבָּע; יוּד, זֶה בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נִגּוּנָא. וְזֶה עַל יְדֵי הִתְגַּלּוּת מַלְכוּתוֹ, בִּבְחִינַת שָׂרָה עַל כָּל הָעוֹלָם, וְשָׂרָה זֶה בְּחִינַת שִׁיר, בְּחִינַת: וְשָׁרִים כְּחוֹלְלִים; וְזֶה בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד, שֶׁהוּא בְּחִינַת: נְעִים זְמִירוֹת יִשְׂרָאֵל.
(ליקוטי מוהר"ן – תורה מט' אות ה')
*
הַשִּמְחָה הִיא רְפוּאָה לְכָל הַחוֹלַאַת כַּנַּ"ל. כִּי הַשִּמְחָה הִיא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵן מְחַיִּין עֲשָׂרָה מִינֵי דְּפִיקִין כַּנַּ"ל וְעַל זֶה מְרַמֵּז מַצָּה כִּי הַחִלּוּק שֶׁבֵּין חָמֵץ לְמַצָּה הוּא רַק בְּה' כַּמּוּבָא. כִּי מַצָּה בְּה' וְהַה' הוּא בְּחִינַת דָּלֵית יוּד בִּבְחִינַת הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּ"י אֲכָלוּ אֲבְהָתָנָא כַּמּוּבָא בַּכַּוָּנוֹת. וְדִ"י הַיְנוּ דָּלֶת יוּ"ד. הִיא בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע. וַעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת ה' הַיְנוּ דָּלֶת יוּד כַּמּוּבָא. נִמְצָא, שֶׁמַּצָּה הִיא בְּחִינַת שִׂמְחָה בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁעַל יְדֵי זֶה הַגְּאֻלָּה וְהַחֵרוּת.
(הלכות פסח - הלכה ב' אות א')
*
בְּלֵיל רִאשׁוֹן שֶׁל פֶּסַח אַף עַל פִּי שֶׁזָּכוּ אָז לַשִּׁירָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב וְהַשִּׁיר יִהְיֶה לָכֶם וְכוּ' שֶׁעַל יְדֵי זֶה הָיָה עִקַּר הַגְּאֻלָּה וְכַנַּ"ל. אַף עַל פִּי כֵן הַשִּׁירָה הַזֹּאת אֵינָהּ נִקְרֵאת עַל שְׁמָם כִּי אָז אָמְרוּ אֶת הַהַלֵּל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ לֶעָבָר וְלֶעָתִיד וְלִימוֹת הַמָּשִׁיחַ וְכוּ' כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (בפסחים). כִּי אָז לֹא זָכוּ לַשִּׁירָה מֵעַצְמָם כִּי אִם בְּחַסְדֵי ה' הוֹפִיעַ עֲלֵיהֶם אוֹר גָּדוֹל וְעַל יְדֵי זֶה הִמְשִׁיךְ עֲלֵיהֶם כֹּחַ הַשִּׁיר שֶׁלֶּעָתִיד שֶׁיִּתְגַּלֶּה בִּימֵי מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ שֶׁהוּא בְּחִינַת דָּוִד שֶׁהוּא נְעִים זְמִירוֹת יִשְֹרָאֵל, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַלֵּל שָׁלֵם שֶׁנִּקְרָא עַל שֵׁם דָּוִד.
(הלכות אפוטרופוס - הלכה ג' אות יא')
*
עִקַּר הַגְּאֻלָּה הִיא עַל יְדֵי שִׂמְחָה וְשִׁיר וְהַלֵּל בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם נִמְשָׁכִין מֵד' אוֹתִיּוֹת הַשֵּׁם בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט, כָּפוּל, מְשֻׁלָּשׁ, מְרֻבָּע.
(הלכות פריה ורביה והלכות אישות - הלכה ג' אות כט')
*
'פָּשׁוּט, כָּפוּל, מְשֻׁלָּשׁ, מְרֻבָּע', הַשֵּׁם 'נַחְמָן' הוּא אַרְבַּע אוֹתִיּוֹת, זֶה שֵׁם 'הוי"ה', הַשֵּׁם יק ו ק גַם כֵּן אַרְבַּע אוֹתִיּוֹת.
(שיחות סבא - קלטת 56 א' 30:25)
*
גַּם שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל וְכוּ' שֶׁנַּעֲשֶׂה עַל יְדֵי שֶׁמְּקַדֵּשׁ מַחֲשַׁבְתּוֹ עַד שֶׁעוֹבֵד ה' יִתְבָּרַךְ כָּרָאוּי וּמְגַלֶּה מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל, עִקָּרוֹ נַעֲשֶׂה עַל יְדֵי הַשִּמְחָה, עַל יְדֵי שֶׁמִּתְגַּבֵּר לְשַׂמֵּחַ אֶת נַפְשׁוֹ לְקַיֵּם עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה, שֶׁזֶּה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַקְּדֻשָּׁה. וְזֶה בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע וְכוּ'.
כִּי מוּבָן בְּתוֹךְ דִּבְרֵי אֲדוֹנֵנוּ מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁצְּרִיכִין לְשַׂמֵּחַ נַפְשׁוֹ בְּכָל מִינֵי עֵצוֹת, וְהָעִקָּר עַל יְדֵי שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי, וְעַל יְדֵי שֶׁנִּתְקָרֵב לְצַדִּיקֵי אֱמֶת וְהִבְדִּילָנוּ מִן הַתּוֹעִים הַחוֹלְקִים עֲלֵיהֶם בְּחִנָּם. וְכֵן עַל יְדֵי שֶׁמּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת עֲדַיִן כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּהַתּוֹרָה אֲזַמְּרָה לֵאלֹקַי בְּעוֹדִי עַיֵּן שָׁם. וְהַשִּמְחָה הִיא בְּחִינַת שִׁיר וְנִגּוּן בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל, כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפָעֳלֶךָ.
וְזֶה בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל וְכוּ'. כִּי עַל יְדֵי שֶׁשִּמַּח עַצְמוֹ בִּנְקֻדַּת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁהִיא שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי זֶה בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט שֶׁמְּשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמוֹ שֶׁהוּא אִישׁ יְהוּדִי שֶׁמַּאֲמִין בַּה' יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא פָּשׁוּט בְּתַכְלִית הַפְּשִׁיטוּת. וְשִׁיר פָּשׁוּט זֶה בְּחִינַת יוּד שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ שֶׁנִּקְרָאִים כֻּלָּם צַדִּיקִים שֶׁנִּקְרָאִים עַל שֵׁם הַיּוּד וְעַל כֵּן נִקְרָא כָּל אֶחָד אִישׁ יְהוּדִי עַל שֵׁם הַיּוּד.

וְאַחַר כָּךְ יוֹסִיף לְשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמוֹ בַּמֶּה שֶׁזָּכָה לְהִתְקָרֵב לְהַצַּדִּיקֵי אֱמֶת וְנַעֲשָׂה בְּחִינַת שִׁיר כָּפוּל שֶׁהוּא בְּחִינַת יָ"ה.
וְצָרִיךְ לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ מְאֹד בָּזֶה שֶׁזָּכָה לְהִתְקָרֵב לְהַצַּדִּיק שֶׁמַּכְנִיס בּוֹ הַשָּגַת אֱלֹקוּת שֶׁעִקַּר הַשָּגוֹת אֱלֹקוּת הוּא עַל יְדֵי שֶׁמִּתְקָרֵב לְרַבִּי אֲמִתִּי שֶׁהוּא צַדִּיק גָּדוֹל בְּמַעֲלָה מֻפְלֶגֶת מְאֹד וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה שִׁיר כָּפוּל.

וְאַחַר כָּךְ צָרִיךְ לְהוֹסִיף לְשַׂמֵּחַ אֶת עַצְמוֹ גַּם בַּמֶּה שֶׁמּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת עֲדַיִן כִּי אֵיךְ אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא עָשָׂה אֵיזֶה טוֹב מִיָּמָיו וְכוּ'. וְזֶה בְּחִינַת שִׁיר מְשֻׁלָּשׁ. שֶׁשִּמְחָתוֹ בִּשְׁלֹשָׁה בְּחִינוֹת מַה שֶּׁלֹּא עָשַׂנִי גּוֹי וּמַה שֶּׁהִבְדִּילָנוּ מִן הַתּוֹעִים הַחוֹלְקִים הַמְרַחֲקִים מֵהַצַּדִּיק הָאֱמֶת. וּמַה שֶּׁזָּכִינוּ בְּעַצְמֵנוּ כָּל אֶחָד לְאֵיזוֹ נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת. וְזֶה בְּחִינַת שִׁיר מְשֻׁלָּשׁ.

וְעַל יְדֵי כָּל זֶה שֶׁמְּשַׂמֵּחַ וּמְחַזֵּק עַצְמוֹ עַל יְדֵי כָּל הַנִּזְכָּר לְעֵיל. עַל יְדֵי זֶה הוּא מִתְגַּבֵּר לַחֲטֹף גַּם עַתָּה אֵיזֶה טוֹב תּוֹרָה וּתְפִלָּה וּצְדָקָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת קַבָּלַת עֹל מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה שִׁיר מְרֻבָּע שֶׁהוּא שְׁלֵמוּת הַשֵּׁם יהו"ה. שֶׁהוּא עַל יְדֵי שֶׁמְּשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בְּשָׁלֹשׁ בְּחִינוֹת הַנִּזְכָּרוֹת לְעֵיל עַד שֶׁמְּחַזֵּק עַצְמוֹ גַּם עַתָּה עַל יְדֵי זֶה לָסוּר מֵרַע וְלַעֲשׂוֹת טוֹב לְקַבֵּל עֹל מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁזֶּהוּ עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשֵּׁם. כִּי עַל יְדֵי כָּל מַה שֶּׁעוֹבְדִין אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל נִשְׁלָם שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ כַּיָּדוּעַ. וְזֶה בְּחִינַת שִׁיר מְרֻבָּע. וְנִשְׁלָם הַשִּמְחָה שֶׁהִוא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה וְכוּ'. אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחַז בָּזֶה עַד שֶׁיִּזְכֶּה לְכָל הַנִּזְכָּר לְעֵיל.
(הלכות תפילת המנחה - הלכה ז' אות נג')
*
כָּל הַשִּׁירוֹת כְּלוּלִים מֵעֲשָֹרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם סֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע וְזֶה בְּחִינַת שְׁלֵמוּת רִבּוּעַ הַדִּבּוּר שֶׁהוּא מְרֻמָּז בַּפָּסוּק לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשׁוֹם גַּם מֵאָז וְכוּ'. אִישׁ דְּבָרִים זֶה בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט, גַּם מִתְּמוֹל הַיְנוּ הַיּוֹם וְאֶתְמוֹל זֶה בְּחִינַת כָּפוּל. גַּם מִשִּׁלְשׁוֹם זֶה בְּחִינַת מְשֻׁלָּשׁ. גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ זֶה בְּחִינַת מְרֻבָּע.
כִּי יוֹדֵעַ אֲנִי שֶׁאֵינִי גּוֹאֲלָם לֶעָתִיד וְכוּ' הַיְנוּ שֶׁאָמַר שֶׁעֲדַיִן לֹא זָכָה לִגְמַר תִּקּוּן שְׁלֵמוּת הַדִּבּוּר שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת פֶּה שֶׁמְּרֻמָּז בַּפָּסוּק גַּם מֵאָז שֶׁהוּא בְּחִינַת נָכוֹן כִּסְאֲךָ מֵאָז כִּי זֶה הַגְּמָר שֶׁל תִּקּוּן רִבּוּעַ הַדִּבּוּר יִהְיֶה רַק עַל יְדֵי מָשִׁיחַ שֶׁיִּזְכֶּה לְהַמְלוּכָה דִּקְדֻשָּׁה. אֲבָל ה' יִתְבָּרַךְ גָּזַר עַל מֹשֶׁה שֶׁאַף עַל פִּי כֵן הוּא מֻכְרָח לֵילֵךְ כִּי הַהֶכְרֵחַ שֶׁיַּתְחִיל הַגְּאֻלָּה הָרִאשׁוֹנָה כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְתוֹדָה הוֹדָאָה כְּדֵי לְגַלּוֹת אַחְדוּת הַפָּשׁוּט וְכוּ' עַד שֶׁסּוֹף כָּל סוֹף יִהְיֶה גְּמַר הַגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה עַל יְדֵי זֶה.
וְאָז כְּשֶׁגָּמַר מֹשֶׁה הַגְּאֻלָּה הָרִאשׁוֹנָה וְנָפְלוּ וּמֵתוּ מִצְרַיִם עַל שְֹפַת הַיָּם וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וְכוּ' אָז רָאָה מֹשֶׁה שֶׁדְּבַר אֱלֹקֵינוּ יָקוּם לְעוֹלָם וְעַל כֵּן אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה שֶׁהִמְשִׁיךְ הַשִּׁירָה מִשִּׁיר שֶׁלֶּעָתִיד כִּי יוּ"ד עַל שֵׁם הֶעָתִיד וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מִכָּאן שֶׁעָתִיד מֹשֶׁה לָשִׁיר הַיְנוּ שֶׁהִמְשִׁיךְ שִׁירָה מִשִּׁיר שֶׁל עָתִיד שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע שֶׁהוּא בְּחִינַת רִבּוּעַ הַדִּבּוּר, שֶׁלֶּעָתִיד יִהְיֶה כָּל זֶה בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת.
(הלכות פריקה וטעינה - הלכה ד' אות יח')

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה