"וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי הָאֵשׁ שֶׁלִּי תּוּקַד עַד בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ"
א
פַּעַם אַחַת שָׁאַלְתִּי אוֹתוֹ מַה יִּהְיֶה מֵהַדִּבּוּרִים שֶׁנִּדְבְּרוּ וְכוּ' הַיְנוּ מַה שֶּׁבִּתְחִלָּה שָׁמַעְנוּ מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ כַּמָּה דִּבּוּרִים שֶׁהָיָה נִרְאֶה שֶׁיַּאֲרִיךְ יָמִים וְיִגְמֹר כְּחֶפְצוֹ וְכוּ'. עָנָה וְאָמַר, הַשְׁמַעְתֶּם מַה שֶּׁהוּא שׁוֹאֵל גַּם אֶצְלִי בְּעַצְמִי קָשֶׁה עִנְיָן זֶה וְאַף עַל פִּי כֵן אָמַר: אֲנִי לא גָּמַרְתִּי?! (בִּלְשׁוֹן תֵּמַהּ) כְּבָר גָּמַרְתִּי וְאֶגְמֹר! כַּמּוּבָא. גַּם כְּשֶׁנָּסַע לְאוּמֶין וַאֲנִי נָסַעְתִּי עִמּוֹ דִּבֵּר עִמִּי מֵעִנְיָן שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ גּוֹמֵר תָּמִיד כַּמּוּבָא לְעֵיל (סימן קפח'). וּלְבָאֵר כָּל אֵלּוּ הָעִנְיָנִים צְרִיכִין לְסַפֵּר הַרְבֵּה אֲשֶׁר לֹא יַסְפִּיקוּ כַּמָּה יְרִיעוֹת. וְהַכְּלָל בִּתְחִלָּה עָלָה בַּמַּחֲשָׁבָה כְּשֶׁנִּתְקָרַבְנוּ אֵלָיו שֶׁיִגְמֹר הַתִּקּוּן מִיָּד וְכַמָּה דִּבּוּרִים שֶׁנִּדְבְּרוּ מֵעֵין זֶה אַךְ אַחַר כָּךְ בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים וּבַעֲווֹנוֹת הַדּוֹר, וּמִגֹּדֶל הִתְגָּרוּת הַשָּׂטָן עַד שֶׁהִרְבָּה מַחֲלֹקֶת גָּדוֹל עָלָיו, עַל יְדֵי כָּל זֶה נִתְבַּלְבֵּל הָעוֹלָם, וְלֹא הָיָה יָכוֹל לִגְמֹר בְּחַיָּיו מַה שֶּׁרָצָה. וְאַף עַל פִּי כֵן אָמַר שֶׁגָּמַר וְיִגְמֹר כַּנַּ"ל כִּי אַחַר שֶׁבָּא מִלֶּמְבֶּרְגְּ זָכָה לְדֶרֶךְ כָּזֶה וְדִבֵּר דִּבּוּרִים כָּאֵלֶּה שֶׁעַל זֶה לֹא יִכְבֶּה נֵרוֹ לְעוֹלָם וָעֶד וְכַאֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ שֶׁאָמַר בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן "מַיין פַייעֶרְל וֶועט שׁוֹין טְלוּעֶן בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען" [הָאֵשׁ שֶׁלִּי תּוּקַד עַד בִּיאַת מָשִׁיחַ] בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן.
(חיי מוהר"ן - נסיעתו וישיבתו באומין - סעיף רכט')
*
וְעַל כֵּן נִכְנָסִין כָּל הַשִּׁבְעָה רוֹעִים לְתוֹךְ הַסֻּכָּה, כִּי סֻכָּה בְּחִינַת שֶׁפַע שֶׁל אָדָם שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַתִּקּוּן הַנִּמְשָׁךְ עַל יְדֵי הַשִּׁבְעָה רוֹעִים וְכַנַּ"ל. וְעִקַּר גְּמַר הַתִּקּוּן שֶׁל כָּל הַשִּׁבְעָה רוֹעִים הוּא עַל יְדֵי דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם שֶׁהוּא הַשְּׁבִיעִי שֶׁהוּא גָּמַר וְיִגְמֹר הַתִּקּוּן בִּשְׁלֵמוּת עַל יְדֵי מָשִׁיחַ צִדְקֵנוּ שֶׁהוּא דָּוִד בְּעַצְמוֹ וְעַל כֵּן נִקְרֵאת הַסֻּכָּה עַל שְׁמוֹ בְּחִינַת סֻכַּת דָּוִד כִּי דָּוִד הוּא מֶלֶךְ יִשְֹרָאֵל וְעִקַּר הַשֶּׁפַע נִמְשָׁךְ עַל יְדֵי הַמֶּלֶךְ כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי אֲדוֹנֵנוּ מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה.
(ליקוטי הלכות - הלכות מקח וממכר הלכה ד' אות ד')
*
אָמַר כָּל מַה שֶּׁמָּשִׁיחַ יַעֲשֶׂה טוֹבוֹת לְיִשְׂרָאֵל אֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת רַק שֶׁהַחִלּוּק הִיא שֶׁמָּשִׁיחַ יִגְזֹר אֹמֵר וְיָקוּם אֲבָל אֲנִי [וּפָסַק וְלֹא דִּבֵּר יוֹתֵר] נֻסָּח אַחֵר אֲבָל אֲנִי, אֵינִי יָכוֹל לִגְמֹר עֲדַיִן.
(חיי מוהר"ן - גדולת נוראות השגתו - רסו)
*
נֵלֵךְ, כְּמוֹ, כְּמוֹ שֶׁהוֹלְכִים וּמְחַפְּשִׂים אֵיזֶה דָּבָר, נֵלֵךְ נְחַפֵּשׂ אֵיךְ זוֹכִים לְתִקּוּן דְּגְאֻלָּה, אֵיךְ זוֹכִים. אַהָהּ, וְאֲנִי, וְאֲנִי אֶגְמֹר.
(שיחות סבא - קלטת 26 ב' 01:46)
*
בָרוּךְ הַשֵּׁם אֲנִי הָיִיתִי חָזָק כְּנֶגֶד כָּל הָעוֹלָם וְלָמַדְתִּי סִפְרֵי בְּרֶסְלֵב בְּתֹקֶף, בְּחֹזֶק, בְּחֹזֶק יָד, וּבָּרוּךְ הַשֵּׁם אֲנִי נִצַּחְתִּי כֻּלָּם, רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ אוֹמֵר: "גָּמַרְתִּי וְאֶגְמֹר, נִצַּחְתִּי וַאֲנַצֵּחַ!", רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ!, כִּי הוּא בָּא לָעוֹלָם לְהוֹצִיא מִן הָעוֹלָם הַתַּאֲווֹת, הַתַּאֲווֹת וְהַכֶּסֶף, וְהַתַּאֲווֹת, אֲבָל, אֲבָל הָעוֹלָם הָיוּ מִתְגַּבְּרִים, אָז רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ אוֹמֵר לְךָ: "אֲנִי נִצַּחְתִּי וַאֲנַצֵּחַ, אֲנִי גָּמַרְתִּי, גָּמַרְתִּי", מִכָּל הָעוֹלָם הוּא גָּמַר, הוּא הוֹצִיא אוֹתָם מֵהַתַּאֲווֹת, כֵּן, כָּל הָעוֹלָם, כָּל הַחֲכָמִים, כָּל הַגְּאוֹנִים, הוּא, הוּא נִצַּח אוֹתָם, וְאָמַר כְּבָר: "אֲנִי גָּמַרְתִּי וְאֶגְמֹר, נִצַּחְתִּי וַאֲנַצֵּחַ!", וּבָרוּךְ הַשֵּׁם זָּכִיתִי לְהִתְקָרֵב לְרַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ מִתּוֹךְ צַעַר גָּדוֹל וּמִתּוֹךְ שִׁבְרוֹן לֵב, וּבָרוּךְ הַשֵּׁם אֲנִי עָמַדְתִּי כְּנֶגֶד הָאַבָּא וְכְּנֶגֶד הָאִמָּא וְכְּנֶגֶד כָּל הָעוֹלָם, וְכְּנֶגֶד הַיְשִׁיבָה, וְכְּנֶגֶד כָּל..., אֲנִי הָיִיתִי יָחִיד כְּנֶגֶד כֻּלָּם, אֲנִי הָיִיתִי הֲכִי גָּרוּעַ, הֲכִי פָּשׁוּט, וְכֻּלָּם הָיוּ לוֹמְדִים גְּדוֹלִים, וּבָרוּךְ הַשֵּׁם אֲנִי נִצַּחְתִּי אוֹתָם, אֶת כֻּלָּם, עַד הַיּוֹם.
(שיחות סבא - קלטת 56 א' 34:04)
*
"וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי מַיין פַיֶיערִיל", יֵשׁ שִׂיחָה מֵרַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הוּא אָמַר: "הָאֵשׁ שֶׁלִּי תּוּקַד עַד בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ", הָאֵשׁ, הַתּוֹרָה שֶׁלּוֹ זֶה אֵשׁ, מַמָּשׁ אֵשׁ, הוּא, הוּא עָמַד כְּנֶגֶד כָּל, כְּנֶגֶד כָּל הַלּוֹמְדִים, כְּנֶגֶד
כֻּלָּם.
(שם - 40:08)
(שם - 40:08)
*
שֹׁרֶשׁ הַמַּלְכוּת הוּא אֵשׁ כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סנהדרין קא): לָמָּה טָעָה נְבָט שֶׁרָאָה שֶׁיָּצָא אֵשׁ מֵאֲמָתוֹ. וְהַתּוֹרָה נִקְרֵאת אֵשׁ, שֶׁמִּשָּׁם הַמַּלְכוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ירמיה כג): הֲלוֹא כֹה דְבָרִי כָּאֵשׁ, וּכְתִיב (משלי ח): בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ.
(ליקוטי מוהר"ן - תורה ד' אות ו')
(ליקוטי מוהר"ן - תורה ד' אות ו')
*
זְכֹר הֵיטֵב הֵיטֵב אֶת כָּל הַטּוֹבוֹת וְנִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשָׂה ה' יִתְבָּרַךְ עִמָּנוּ בַּדּוֹר הַזֶּה בְּעֹצֶם שִׁפְלוּתֵנוּ, שֶׁזָּכִינוּ לֶאֱחֹז עַצְמֵנוּ בְּקִשְׁרֵי אַהֲבָה בְּהַצַּדִּיק הָאֱמֶת אֲשֶׁר בְּאֵשׁ הַתּוֹרָה וְהַדַּעַת שֶׁמְּגַלֶּה בְּרִשְׁפֵי אֵשׁ, בִּבְחִינַת "הֲלֹא כֹּה דְבָרִי כָּאֵשׁ", הוּא שׂוֹרֵף וּמְכַלֶּה כָּל הַחוֹחִים וְהַקּוֹצִים הַסּוֹבְבִים אֶת הַשּׁוֹשַׁנָּה הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת הָאֱמוּנוֹת כָּזְבִיוֹת שֶׁל נְבִיאֵי הַשֶּׁקֶר וְכָל הַכְּפִירוֹת וְהַקֻּשְׁיוֹת וְהַמְּבוּכוֹת שֶׁמַּכְנִיסִים הַכּוֹפְרִים עַל ה' יִתְבָּרַךְ וְעַל תּוֹרָתוֹ וְצַדִּיקָיו הָאֲמִתִּיִּים שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר אֲרִיכַת הַגָּלוּת.
(אב"י הנחל - חלק ג' - מכתב כח')
*
סַבָּא וְהַחֲבֵרִים שָׁרִים הַנִּגּוּן שֶׁל פּוּרִים, "שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה, בִּרְאוֹתָם יַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי".
'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב' זֶה עִנְיָן גָּדוֹל, עִנְיָן גָּדוֹל, שׁוֹשַׁנָּה, שׁוֹשַׁנָּה זֶה עִנְיָן נוֹרָא מְאֹד, שׁוֹשַׁנָּה, רוֹאִים בְּתְּהִלִּים 'לַמְנַצֵּחַ עַל שׁוֹשַׁנִּים', 'לְאָסָף', 'לְדָוִד', 'עַל שׁוֹשַׁנִּים', שׁוֹשַׁנִּים, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב' זֶה עִנְיָן הַנִּבְחָר שֶׁבְּעַם יִשְׂרָאֵל, הַשּׁוֹשַׁנָּה, שׁוֹשַׁנָּה זֶה..., וְגַם כֵּן יֵשׁ שׁוֹשַׁנִּים שֶׁעַל..., סָבִיב, סָבִיב גְּדֵלִים קוֹצִים, וְהַשּׁוֹשַׁנָּה הוּא, הוּא יוֹצֵאת מֵהַקּוֹצִים, מֵהַקּוֹצִים, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב' זֶה עִנְיָן גָּדוֹל, זֶה בְּרֶסְלֵב, שׁוֹשַׁנָּה, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב', הַנִּבְחָר שֶׁל בֵּית יַעֲקֹב, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב', 'צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה', לֹא רַק שָׂמֵחָה 'צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה', 'בִּרְאוֹתָם בְּיַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי', 'תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי', מַרְדְּכַי הַיְהוּדִי, מַרְדְּכַי הַצַּדִּיק, מַרְדְּכַי זֶה הַ..., 'תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי', הָאוֹר שֶׁל מָרְדְּכַי.
(שיחות סבא - קלטת 22 ב' 24:15)
זְכֹר הֵיטֵב הֵיטֵב אֶת כָּל הַטּוֹבוֹת וְנִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשָׂה ה' יִתְבָּרַךְ עִמָּנוּ בַּדּוֹר הַזֶּה בְּעֹצֶם שִׁפְלוּתֵנוּ, שֶׁזָּכִינוּ לֶאֱחֹז עַצְמֵנוּ בְּקִשְׁרֵי אַהֲבָה בְּהַצַּדִּיק הָאֱמֶת אֲשֶׁר בְּאֵשׁ הַתּוֹרָה וְהַדַּעַת שֶׁמְּגַלֶּה בְּרִשְׁפֵי אֵשׁ, בִּבְחִינַת "הֲלֹא כֹּה דְבָרִי כָּאֵשׁ", הוּא שׂוֹרֵף וּמְכַלֶּה כָּל הַחוֹחִים וְהַקּוֹצִים הַסּוֹבְבִים אֶת הַשּׁוֹשַׁנָּה הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת הָאֱמוּנוֹת כָּזְבִיוֹת שֶׁל נְבִיאֵי הַשֶּׁקֶר וְכָל הַכְּפִירוֹת וְהַקֻּשְׁיוֹת וְהַמְּבוּכוֹת שֶׁמַּכְנִיסִים הַכּוֹפְרִים עַל ה' יִתְבָּרַךְ וְעַל תּוֹרָתוֹ וְצַדִּיקָיו הָאֲמִתִּיִּים שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר אֲרִיכַת הַגָּלוּת.
(אב"י הנחל - חלק ג' - מכתב כח')
*
סַבָּא וְהַחֲבֵרִים שָׁרִים הַנִּגּוּן שֶׁל פּוּרִים, "שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה, בִּרְאוֹתָם יַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי".
'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב' זֶה עִנְיָן גָּדוֹל, עִנְיָן גָּדוֹל, שׁוֹשַׁנָּה, שׁוֹשַׁנָּה זֶה עִנְיָן נוֹרָא מְאֹד, שׁוֹשַׁנָּה, רוֹאִים בְּתְּהִלִּים 'לַמְנַצֵּחַ עַל שׁוֹשַׁנִּים', 'לְאָסָף', 'לְדָוִד', 'עַל שׁוֹשַׁנִּים', שׁוֹשַׁנִּים, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב' זֶה עִנְיָן הַנִּבְחָר שֶׁבְּעַם יִשְׂרָאֵל, הַשּׁוֹשַׁנָּה, שׁוֹשַׁנָּה זֶה..., וְגַם כֵּן יֵשׁ שׁוֹשַׁנִּים שֶׁעַל..., סָבִיב, סָבִיב גְּדֵלִים קוֹצִים, וְהַשּׁוֹשַׁנָּה הוּא, הוּא יוֹצֵאת מֵהַקּוֹצִים, מֵהַקּוֹצִים, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב' זֶה עִנְיָן גָּדוֹל, זֶה בְּרֶסְלֵב, שׁוֹשַׁנָּה, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב', הַנִּבְחָר שֶׁל בֵּית יַעֲקֹב, 'שׁוֹשַׁנַּת יַעֲקֹב', 'צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה', לֹא רַק שָׂמֵחָה 'צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה', 'בִּרְאוֹתָם בְּיַחַד תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי', 'תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי', מַרְדְּכַי הַיְהוּדִי, מַרְדְּכַי הַצַּדִּיק, מַרְדְּכַי זֶה הַ..., 'תְּכֵלֶת מָרְדְּכַי', הָאוֹר שֶׁל מָרְדְּכַי.
(שיחות סבא - קלטת 22 ב' 24:15)
ב
אָנוּ צְרִיכִים לַעֲשׂוֹת דָּבָר שֶׁלּא יֻפְסַק לְעוֹלָם, שֶׁאֵלּוּ אֲנָשִׁים יַעֲשׂוּ אֲנָשִׁים אֲחֵרִים, וְהֵם יַעֲשׂוּ עוֹד אֲנָשִׁים וְכֵן לְעוֹלָם. וְכֵן שָׁמַעְתִּי כְּבָר שֶׁהַמְּקרָבִים שֶׁלָּנוּ בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיָּאִירוּ בְּחַבְרֵיהֶם וְתַלְמִידֵיהֶם. וְכָל אֶחָד מֻכְרָח שֶׁיַּעֲשֶׂה אֵיזֶה פְּעֻלָּה וְיָאִיר בַּחֲבֵרוֹ, וַחֲבֵרוֹ בַּחֲבֵרוֹ. כִּי יֵשׁ עֲנָפִים לְהָאִילָן וּמֵאֵלּוּ הָעֲנָפִים יוֹצְאִין עוֹד עֲנָפִים וְכֵן לְהַלָּן יוֹתֵר וְכוּ'. וּכְבָר נִרְשַׁם בְּמָקוֹם אַחֵר מַה שֶּׁאָמַר שֶׁהָאֵשׁ שֶׁלִּי תּוּקַד לְעוֹלָם לא תִכְבֶּה. וְאָמַר בִּלְשׁוֹן אַשְׁכְּנַז בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן: ["מַיין פַייעֶרְל וֶועט שׁוֹין טְלוּעֶן בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען"] הָאֵשׁ שֶׁלִּי תּוּקַד עַד בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ.
(חיי מוהר"ן - מו')
*
כְּבָר יֵשׁ שִׁבְעִים שָׁנָה מִרַבִּי יִשְׂרָאֵל (קָרְדוּנֶר), וְהָעִנְיָן שֶׁלּוֹ לֹא נִפְסַק, הוּא הִתְחִיל מִמֶּנִּי, הִתְחִיל הַרְבֵּה מֵ..., קֹּדֶם לִפְנֵי מִמֶּנִּי, אֲבָל זֶה הָיָה כָּל עִקָּר הָעֲבוֹדָה שֶׁלּוֹ, הַמַּטָּרָה שֶׁלּוֹ, לְהַשְׁאִיר בָּעוֹלָם הַזֶּה תַאוֹר שֶׁל רַבֵּנוּ, לְהַכְנִיס בָּאֲנָשִׁים, כִּי אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים יְסַפְּרוּ לַחֲבֵרוֹ, אֵלּוּ הַתַּלְמִידִים יַעֲשֶׂה תַּלְמִידִים אֲחֵרִים, וְזֶה הָיָה עִקַּר הַכַּוָּנָה שֶׁלּוֹ.
(שיחות סבא - קלטת 22 ב' 36:02)
זֶה עֲכְשָׁיו הַזְּמַן שֶׁקָּרוֹב לְבִּיאַת הַמָּשִׁיחַ, כֵּן, רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ כּוֹתֵב לִי בְּהַפֶּ..., בְּהַמִּכְתָּב שֶׁלּוֹ, "וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי מַיין פַייֶערִיל וֶועט טְלִיֶען בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען", "תַּלְמִידִי הַיָּקָר", בְּלִי שֵׁם, "תַּלְמִידִי הַיָּקָר", "עָלֶיךָ אָמַרְתִּי מַיין פַייֶערִיל וֶועט טְלִיֶען בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען", וַאֲנִי הָיִיתִי שָׁבוּר מְאֹד, אָז הוּא רָצָה לְהַחֲיוֹת אוֹתִי, אָז הוּא בָּא לְהַצִּיל, "מְאֹד הָיָה קָשֶׁה לִי לָרֶדֶת אֵלֶיךָ לְהַגִּיד לְךָ כִּי נֶהֱנֵיתִי מְאֹד מֵעֲבוֹדָתֶךָ וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי מַיין פַייֶערִיל וֶועט טְלִיֶען בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען", מַה יִּהְיֶה, מַה יִּהְיֶה עֲכְשָׁיו, הִנֵּה, אִם "וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי"?, "וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי" נוּ, אָז יָכוֹל לְהָעִיד דִּבְרֵי רַבֵּנוּ, הוּא כְּלָלִיּוּת כָּל הַתּוֹרָה, הוּא כְּלָלִיּוּת כָּל נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל, כָּל הַיְּהוּדִים.
(שיחות סבא - קלטת 15א' 26:03)
אָנוּ צְרִיכִים לַעֲשׂוֹת דָּבָר שֶׁלּא יֻפְסַק לְעוֹלָם, שֶׁאֵלּוּ אֲנָשִׁים יַעֲשׂוּ אֲנָשִׁים אֲחֵרִים, וְהֵם יַעֲשׂוּ עוֹד אֲנָשִׁים וְכֵן לְעוֹלָם. וְכֵן שָׁמַעְתִּי כְּבָר שֶׁהַמְּקרָבִים שֶׁלָּנוּ בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיָּאִירוּ בְּחַבְרֵיהֶם וְתַלְמִידֵיהֶם. וְכָל אֶחָד מֻכְרָח שֶׁיַּעֲשֶׂה אֵיזֶה פְּעֻלָּה וְיָאִיר בַּחֲבֵרוֹ, וַחֲבֵרוֹ בַּחֲבֵרוֹ. כִּי יֵשׁ עֲנָפִים לְהָאִילָן וּמֵאֵלּוּ הָעֲנָפִים יוֹצְאִין עוֹד עֲנָפִים וְכֵן לְהַלָּן יוֹתֵר וְכוּ'. וּכְבָר נִרְשַׁם בְּמָקוֹם אַחֵר מַה שֶּׁאָמַר שֶׁהָאֵשׁ שֶׁלִּי תּוּקַד לְעוֹלָם לא תִכְבֶּה. וְאָמַר בִּלְשׁוֹן אַשְׁכְּנַז בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן: ["מַיין פַייעֶרְל וֶועט שׁוֹין טְלוּעֶן בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען"] הָאֵשׁ שֶׁלִּי תּוּקַד עַד בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ.
(חיי מוהר"ן - מו')
*
כְּבָר יֵשׁ שִׁבְעִים שָׁנָה מִרַבִּי יִשְׂרָאֵל (קָרְדוּנֶר), וְהָעִנְיָן שֶׁלּוֹ לֹא נִפְסַק, הוּא הִתְחִיל מִמֶּנִּי, הִתְחִיל הַרְבֵּה מֵ..., קֹּדֶם לִפְנֵי מִמֶּנִּי, אֲבָל זֶה הָיָה כָּל עִקָּר הָעֲבוֹדָה שֶׁלּוֹ, הַמַּטָּרָה שֶׁלּוֹ, לְהַשְׁאִיר בָּעוֹלָם הַזֶּה תַאוֹר שֶׁל רַבֵּנוּ, לְהַכְנִיס בָּאֲנָשִׁים, כִּי אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים יְסַפְּרוּ לַחֲבֵרוֹ, אֵלּוּ הַתַּלְמִידִים יַעֲשֶׂה תַּלְמִידִים אֲחֵרִים, וְזֶה הָיָה עִקַּר הַכַּוָּנָה שֶׁלּוֹ.
(שיחות סבא - קלטת 22 ב' 36:02)
*
כְשֶׁזּוֹכִים שֶׁנְּקוּדָה הַתַּחְתּוֹנָה בְּחִינַת יְהוֹשֻׁעַ הַתַּלְמִיד בְּחִינַת לְבָנָה מְקַבֵּל כָּרָאוּי מֵהָרַב בְּחִינַת משֶׁה בְּחִינַת חַמָּה וְכוּ', אֲזַי הוּא בְּחִינַת תִּקּוּן וּמִלּוּי פְּגִימַת הַלְּבָנָה הַמּוֹשֶׁלֶת בַּלַּיְלָה, וַאֲזַי עִקַּר הַשִֹּמְחָה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַשִֹּמְחָה שֶׁל קִדּוּשׁ לְבָנָה בְּחִינַת שָֹשִֹים וּשְֹמֵחִים בְּבוֹאָם וְכוּ', כִּי אָז מֵאִיר מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה מַלְכוּת דָּוִד מָשִׁיחַ, שֶׁעַל יְדֵי זֶה עִקַּר הַהַמְשָׁכָה מִנְּקוּדָה הָעֶלְיוֹנָה לַנְּקוּדָה הַתַּחְתּוֹנָה כַּנַּ"ל, שֶׁאָז עִקַּר הַשִֹּמְחָה בְּחִינַת ה' מָלָךְ תָּגֵל הָאָרֶץ וְכוּ'.
עִקַּר הַהִדּוּר רוֹאִין רַק בִּבְחִינַת יְהוֹשֻׁעַ שֶׁהוּא בְּחִינַת נְקוּדָה הַתַּחְתּוֹנָה. בְּחִינַת וְנָתַתָּ מֵהוֹדְךָ עָלָיו שֶׁהוּא בְּחִינַת לְבָנָה בְּחִינַת יָפָה כַּלְבָנָה. משֶׁה אִי אֶפְשָׁר לִרְאוֹת הוֹדוֹ וַהֲדָרוֹ כִּי הוּא בְּחִינַת חַמָּה שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהִסְתַּכֵּל בָּהּ עַתָּה. כִּי הוּא בְּחִינַת כִּסֵּא דְּמִתְכַּסְיָא. וְעַל כֵּן בֶּאֱמֶת נֶאֱמַר וַיִּירְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו וְכוּ' וַיִּתֵּן עַל פָּנָיו מַסְוֶה. כִּי אֵין לָנוּ כֹּחַ שֶׁיָּאִיר וְיוֹפִיעַ עָלֵינוּ כְּבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ כִּי אִם עַל יְדֵי בְּחִינַת יְהוֹשֻׁעַ בְּחִינַת לְבָנָה שֶׁמְּקַבֶּלֶת מֵהַשֶּׁמֶשׁ בְּחִינַת משֶׁה כַּנַּ"ל. וְזֶה מַה שֶּׁכָּתוּב (בְּסִימָן ק"מ) עַל פָּסוּק בְּיַד כָּל אָדָם יַחְתֹּם וְכוּ' (אִיּוֹב לז') שֶׁבְּהַצַּדִּיק בְּעַצְמוֹ אֵין לְהָעוֹלָם בּוֹ שׁוּם תְּפִיסָה רַק עַל יְדֵי אֲנָשָׁיו. כִּי אֲנָשָׁיו וְתַלְמִידָיו הֵם בְּחִינַת יְהוֹשֻׁעַ כַּנַּ"ל. עַל יָדָם דַּיְקָא נִתְגַּלֶּה נִפְלָאוֹת הַדְרַת קְדֻשַּׁת הַצַּדִּיק שֶׁהוּא בְּחִינַת משֶׁה שֶׁעַל יְדֵי זֶה נִתְגַּלֶּה כְּבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ וּגְדוּלָתוֹ עַד אֵין חֵקֶר.
עִקַּר קִיּוּם הַתּוֹרָה עַל יְדֵי בְּחִינַת יְהוֹשֻׁעַ שֶׁהוּא בְּחִינַת הַתַּלְמִיד בְּחִינַת נְקוּדָה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁעַל יָדוֹ דַּיְקָא מַמְשִׁיךְ הַצַּדִּיק בְּחִינַת משֶׁה דֶּרֶךְ הַתְּשׁוּבָה בָּעוֹלָם כַּנַּ"ל עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן מַזְכִּירִין בְּבִרְכַּת הַפְטָרָה צְמִיחַת קֶרֶן מָשִׁיחַ וְשֶׁסּוֹף כָּל סוֹף יִגְמֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְיִזְכּוּ כָּל יִשְֹרָאֵל לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה עַל יְדֵי מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם בְּכָל הַבְּרָכוֹת נֶאֱמָן אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ וְדָבָר אֶחָד מִדְּבָרֶיךָ אָחוֹר לֹא יָשׁוּב רֵיקָם וְכוּ' כִּי בְשֵׁם קָדְשֶׁךָ נִשְׁבַּעְתָּ לוֹ שֶׁלֹּא יִכְבֵּה נֵרוֹ לְעוֹלָם וְכוּ'. כִּי עִקַּר קִיּוּם הַתּוֹרָה שֶׁהוּא צְמִיחַת קֶרֶן מָשִׁיחַ הוּא עַל יְדֵי בְּחִינַת הַנְּבִיאִים שֶׁהֵם בְּחִינַת יְהוֹשֻׁעַ בְּחִינַת נְקוּדָה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁעַל יָדוֹ דַּיְקָא מַמְשִׁיךְ הַצַּדִּיק בְּחִינַת משֶׁה דֶּרֶךְ הַתְּשׁוּבָה בָּעוֹלָם כַּנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - הלכות שבת הלכה ז' אותיות טו', נה', לז')
*זֶה עֲכְשָׁיו הַזְּמַן שֶׁקָּרוֹב לְבִּיאַת הַמָּשִׁיחַ, כֵּן, רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ כּוֹתֵב לִי בְּהַפֶּ..., בְּהַמִּכְתָּב שֶׁלּוֹ, "וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי מַיין פַייֶערִיל וֶועט טְלִיֶען בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען", "תַּלְמִידִי הַיָּקָר", בְּלִי שֵׁם, "תַּלְמִידִי הַיָּקָר", "עָלֶיךָ אָמַרְתִּי מַיין פַייֶערִיל וֶועט טְלִיֶען בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען", וַאֲנִי הָיִיתִי שָׁבוּר מְאֹד, אָז הוּא רָצָה לְהַחֲיוֹת אוֹתִי, אָז הוּא בָּא לְהַצִּיל, "מְאֹד הָיָה קָשֶׁה לִי לָרֶדֶת אֵלֶיךָ לְהַגִּיד לְךָ כִּי נֶהֱנֵיתִי מְאֹד מֵעֲבוֹדָתֶךָ וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי מַיין פַייֶערִיל וֶועט טְלִיֶען בִּיז מָשִׁיחַ וֶועט קוּמֶען", מַה יִּהְיֶה, מַה יִּהְיֶה עֲכְשָׁיו, הִנֵּה, אִם "וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי"?, "וְעָלֶיךָ אָמַרְתִּי" נוּ, אָז יָכוֹל לְהָעִיד דִּבְרֵי רַבֵּנוּ, הוּא כְּלָלִיּוּת כָּל הַתּוֹרָה, הוּא כְּלָלִיּוּת כָּל נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל, כָּל הַיְּהוּדִים.
(שיחות סבא - קלטת 15א' 26:03)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה