הַקְדָּמָה
הַסֵּפֶר מוּקְדָּשׁ לְהֲפָצַת הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ הָאֲמִתִּי שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל רַבִּי יִשְׂרָאֵל בֶּער אוֹדֶסֶר רַבִּי נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן בִּירוּשָׁלַיִם, מְלוּקַּט מִשִּׂיחוֹת קְּדוֹשׁוֹת מּוּקְּלָּטוֹת שֶׁלּוֹ, מִסִּפְרֵי רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ רַבִּי נַחְמָן, וּמִכְתָּבִים מִתּוֹךְ סֵפֶר הַגְּאֻלָּה אִבֵּ"י הַנָּחַל, עַל פִּי הַדֶּרֶךְ הַנִפְלָאָה שֶׁל לְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר.
הַסֵּפֶר מוּקְדָּשׁ לְהֲפָצַת הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ הָאֲמִתִּי שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל רַבִּי יִשְׂרָאֵל בֶּער אוֹדֶסֶר רַבִּי נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן בִּירוּשָׁלַיִם, מְלוּקַּט מִשִּׂיחוֹת קְּדוֹשׁוֹת מּוּקְּלָּטוֹת שֶׁלּוֹ, מִסִּפְרֵי רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ רַבִּי נַחְמָן, וּמִכְתָּבִים מִתּוֹךְ סֵפֶר הַגְּאֻלָּה אִבֵּ"י הַנָּחַל, עַל פִּי הַדֶּרֶךְ הַנִפְלָאָה שֶׁל לְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר.
א
אֲנִי אֶפְתַּח לָכֶם שְׁבִילֵי הַשֵּׂכֶל בְּעִנְיַן הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה וְתֵלְכוּ וּתְטַיְּלוּ בְּהַפַּלְטִין שֶׁל הָאֱמוּנָה כְּדֶרֶךְ הַהוֹלֵךְ וּמְטַיֵּל בְּהֵיכָלוֹת וּבִנְיָנִים נָאִים נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים מְאֹד, וְתֵכֶף כְּשֶׁנִּכְנָסִים בְּחֶדֶר אֶחָד וּמַתְחִילִים לְהִסְתַּכֵּל בּוֹ וּלְהִתְפַּלֵּא עַל נִפְלְאוֹת הַחִדּוּשִׁים אֲשֶׁר בּוֹ, בְּתוֹךְ כָּךְ רוֹאִים שֶׁנִּפְתָּח לוֹ פֶּתַח נִפְלָא לְחֶדֶר אַחֵר, וְכֵן מֵחֶדֶר זֶה לְחֶדֶר אַחֵר, וְכֵן מֵחֶדֶר לְחֵדֶר וּמֵחֶדֶר לַעֲלִיָּה, וְכֻלָּם פְּתוּחִים מִזֶּה לָזֶה בִּפְתָחִים וַחֲלוֹנוֹת וּמְקֻשָּׁרִים וּמְשֻׁלָּבִים זֶה בָּזֶה בְּסֵדֶר נִפְלָא וּבְחָכְמָה עֲמֻקָּה וּבְתַכְלִית הַיֹּפִי וְהַנּוֹי. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִטְעֹם נֹעַם מְתִיקוּת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה.
(אב"י הנחל - מכתב עג')
ב
(אב"י הנחל - מכתב עג')
ב
וְעַל כֵּן הִזְהִיר לָהֶם מֹשֶׁה עַל זֶה בִּתְחִלַּת הַשִּׁירָה, כִּי זֶה עִקַּר כַּוָּנָתוֹ בְּהַשִּׁירָה הַקְּדוֹשָׁה הַזֹּאת שֶׁכּוֹלֶלֶת הַכֹּל שֶׁאָמַר עָלֶיהָ, וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ. וְכָל כַּוָּנָתוֹ שֶׁיִּתְחַזְּקוּ תָּמִיד בַּה' יִתְבָּרַךְ. וְיִבְטְחוּ בְּרַחֲמָיו וְיִצְעֲקוּ וְיִתְפַּלְּלוּ אֵלָיו יִתְבָּרַךְ תָּמִיד כְּמוֹ שֶׁנָּהַג הוּא כָּל יְמֵי חַיָּיו בְּחִינַת כִּי שֵׁם ה' אֶקְרָא הָבוּ גֹּדֶל לֵאלֹקֵינוּ כַּנַּ"ל. וְזֶה שֶׁהִקְדִּים תְּחִלָּה וְהִזְהִיר לָהֶם שֶׁיַּאֲזִינוּ דְּבָרָיו הֵיטֵב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וְכוּ' יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי וְכוּ'. הַיְנוּ שֶׁהִזְהִיר שֶׁדְּבָרָיו יִכָּנְסוּ בְּאָזְנֵיהֶם כְּמוֹ מָטָר וְטַל שֶׁיּוֹרְדִין טִפּוֹת מַיִם בָּאָרֶץ וְאַחַר כָּךְ צוֹמֵחַ מֵהֶם צְמָחִים נִפְלָאִים, כְּמוֹ כֵן דְּבָרָיו יִכָּנְסוּ בְּלִבָּם כַּטַּל וְכַמָּטָר וְיִצְמְחוּ בְּלִבָּם וְיַעֲשׂוּ פֵּרוֹת טוֹבִים, כִּי דְּבָרִים אֵלּוּ לְהִתְחַזֵּק בַּה' יִתְבָּרַךְ תָּמִיד צְרִיכִין לְהַאֲזִין הֵיטֵב הֵיטֵב וּלְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר לְהָבִין הֵיטֵב רְמִיזוֹתָיו שֶׁל הַצַּדִּיק עַד הֵיכָן עַד הֵיכָן צְרִיכִין לְהִתְחַזֵּק לְעוֹלָם.
(ליקוטי הלכות - הלכות ערלה הלכה ד' אות טז')
ג
וְעִקַּר הַתְּשׁוּבָה תּוֹלָה בַּתּוֹרָה.
וְהִנֵּה בְּכָל דָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה יֵשׁ בּוֹ שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים: עִבּוּר, יְנִיקָה, מֹחִין. כִּי כָּל זְמַן שֶׁהַדָּבָר בְּכֹחַ נִקְרָא עִבּוּר, [כִּי הוּא נֶעְלָם, וּכְשֶׁבָּא מִכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל נִקְרָא] לֵדָה וִינִיקָה, וּכְשֶׁפָּשַׁט הַדָּבָר לַעֲשׂוֹת הַפְּעֻלָּה הַצְּרִיכָה, אֲזַי נִקְרָא מֹחִין, וּכְשֶׁלּוֹמֵד תּוֹרָה גַּם כֵּן צְרִיכִין לִהְיוֹת בּוֹ שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הַנַּ"ל, כִּי כְּשֶׁיּוֹשֵׁב לִלְמֹד וְנוֹתֵן מַחֲשַׁבְתּוֹ וְלִבּוֹ בְּהַתּוֹרָה וּמִתְעַלֵּם בָּהּ, נִקְרָא עִבּוּר, כִּי הוּא מִתְעַלֵּם בָּהּ כְּעֻבָּר בִּמְעֵי אִמּוֹ, וּכְשֶׁלּוֹמֵד הַתּוֹרָה וּמֵבִין בָּהּ, נִקְרָא לֵדָה וִינִיקָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (משלי ה'): דַּדֶּיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל עֵת. וְאַחַר כָּךְ, כְּשֶׁמֵּבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר וְרוֹצֶה לְחַדֵּשׁ בָּהּ, נִקְרָא מֹחִין, כִּדְאִיתָא בַּגְּמָרָא (ירושלמי ר"ה פ' ראוהו ב"ד) עַל פָּסוּק: מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ, כִּי הַתּוֹרָה נִקְרָא עֲנִיָּה בִּמְקוֹמָהּ וַעֲשִׁירָה בְּמָקוֹם אַחֵר, שֶׁצָּרִיךְ לְהָבִיא רְאָיָה מִמָּקוֹם אַחֵר, וּלְכָךְ נִקְרָא חָכְמָה, עַל דֶּרֶךְ (קהלת ז'): אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי.
נִמְצָא, כְּשֶׁמֵּבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר נִקְרָא מֹחִין, הַיְנוּ חָכְמָה, וּכְשֶׁלּוֹמֵד בְּאֹפֶן זֶה, אָז הִיא תְּשׁוּבָה גְּמוּרָה, וּמְקַשֵּׁר הָאוֹתִיּוֹת וְהַצֵּרוּפִים שֶׁבְּחֶלְקוֹ מִכְּלָלוּת הָעוֹלָמוֹת אֶל שָׁרְשָׁן וְאֶל מְקוֹמָן, וְנַעֲשֶׂה בְּרִיָּה חֲדָשָׁה, וְאָז הַדַּעַת שָׁלֵם, וּמִתְעוֹרֵר רַחֲמָנוּת.
(ליקוטי מוהר"ן - תורה קה')
ד
...בְּתוֹךְ כָּךְ רָאָה שֶׁעוֹמֵד הַסּוּס שֶׁל אוֹתוֹ הָאָדָם וְלָקַח הַכְּלִי הַנַּ"ל וְהִנִּיחָהּ עַל הַסּוּס וְהִתְחִיל לְנַגֵּן הַנִּגּוּן הַנִּפְלָא מְאֹד, כַּנַּ"ל. וּבִקֵּשׁ מְאֹד הָאָדָם שֶׁל הַסּוּס, שֶׁיִּמְכּר לוֹ הַכְּלִי הַזֹאת וְלֹא רָצָה לְמָכְרָהּ. וְהֵשִׁיב לוֹ. מַה תּוּכַל לִתֵּן לִי בְּעַד כְּלִי נִפְלָאָה כָּזוֹ? אָמַר לוֹ הָאָדָם שֶׁל הַסּוּס הַנַּ"ל: מַה תּוּכַל לִפְעֹל עִם הַכְּלִי הַזֹאת? {הֲלֹא הוּא רַק} שֶׁתַּעֲשֶׂה עִמָּהּ קָאמֶעדְיֶא {מִּשְׂחָק הַצָּגָה}, וּתְקַבֵּל דִּינָר, אֲבָל אֲנִי יוֹדֵעַ דָּבָר, שֶׁהוּא טוֹב יוֹתֵר מֵהַכְּלִי שֶׁלְּךָ, דְּהַיְנוּ שֶׁאֲנִי יוֹדֵעַ דָּבָר, שֶׁקִּבַּלְתִּי מֵאֲבוֹת אֲבוֹתַי, לִהְיוֹת מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, הַיְנוּ שֶׁאֲנִי יוֹדֵעַ דָּבָר כָּזֶה, שֶׁקִּבַּלְתִּי מֵאֲבוֹת אֲבוֹתַי שֶׁיְּכוֹלִים לִהְיוֹת עַל יָדָהּ מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר שֶׁכְּשֶׁאֶחָד אוֹמֵר אֵיזֶה דִּבּוּר בְּעָלְמָא, יְכוֹלִים עַל יְדֵי הַקַּבָּלָה הַנַּ"ל, שֶׁיֵּשׁ לִי, לְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, וַעֲדַיִן לֹא גִּלִּיתִי זֹאת לְשׁוּם אָדָם בָּעוֹלָם, בְּכֵן אֲנִי אֲלַמֵּד אוֹתְךָ הַדָּבָר הַזֶּה, וְאַתָּה תִּתֵּן לִי הַכְּלִי הַזֹאת הַנַּ"ל. וְנִתְיַשֵּׁב {הַבֶּן מֶלֶךְ הָאֱמֶת, שֶׁהָיָה לוֹ הַכְּלִי הַזֹאת כַּנַּ"ל}, שֶׁבֶּאֱמֶת הוּא דָּבָר נִפְלָא לִהְיוֹת מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, וְנָתַן לוֹ הַכְּלִי הַנַּ"ל, וְהוּא {הַיְנוּ הָאָדָם שֶׁל הַסּוּס הַנַּ"ל} הָלַךְ וְלִמְּדוֹ הַדָּבָר הַנַּ"ל לִהְיוֹת מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר.
וְהַבֶּן מֶלֶךְ הָאֱמֶת, מֵאַחַר שֶׁנַּעֲשָׂה מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, הָיָה הוֹלֵךְ שָׁם אֵצֶל שַׁעַר הַמְּדִינָה הַנַּ"ל, וְהֵבִין, שֶׁהוּא בְּאֶפְשָׁר שֶׁיַּחְגֹּר מָתְנָיו לָזֶה לְהַחֲזִיר לְהַמְּדִינָה שֵׁם הָרִאשׁוֹן, כִּי כְּבָר נַעֲשָׂה מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, עַל כֵּן הֵבִין שֶׁהוּא בְּאֶפְשָׁר.
וְהַבֶּן מֶלֶךְ הָאֱמֶת, מֵאַחַר שֶׁנַּעֲשָׂה מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, הָיָה הוֹלֵךְ שָׁם אֵצֶל שַׁעַר הַמְּדִינָה הַנַּ"ל, וְהֵבִין, שֶׁהוּא בְּאֶפְשָׁר שֶׁיַּחְגֹּר מָתְנָיו לָזֶה לְהַחֲזִיר לְהַמְּדִינָה שֵׁם הָרִאשׁוֹן, כִּי כְּבָר נַעֲשָׂה מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, עַל כֵּן הֵבִין שֶׁהוּא בְּאֶפְשָׁר.
(סיפורי מעשיות - מעשה יא' מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו)
ה
לֶקֶט מִכְתָּבִים מִתּוֹךְ אִבֵּ"י הַנַּחַל סֵּפֶר הַגְּאֻלָּה:
ב"ה, עש"ק מ"ג לָעוֹמֶר תשי"ט, טְבֶרְיָא.
יַקִּירִי, מַר ז.שַׁזַר, הַמֵּבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר וְחוֹתֵר חֲתִירוֹת לִמְצֹא אֶת הַצַּדִּיק שֶׁכָּל תִּקְוָתוֹ וְתִקּוּנוֹ עַל יָדוֹ, אִלְמָלֵא לֹא בָּא לָעוֹלָם אֶלָּא בִּשְׁבִיל זֶה, דַּי. שָׁלוֹם רַב.
צָרִיךְ לָשִׂים לֵב לְהָבִין מִתּוֹךְ דִּבּוּרֵנוּ דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר לְקַבֵּל מֵהֶם רְמָזִים בְּעִנְיַן הַהִתְקַשְּׁרוּת לְהַצַּדִּיק שֶׁבְּכֹחוֹ הַגָּדוֹל יָכוֹל גַּם הָרָחוֹק וְהַיָּרוּד בִּירִידָה עֲמֻקָּה בְּלִי קֵץ לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ.
(מכתב כה')
(מכתב כה')
*
כָּל יִשְׁעוֹ וְכָל חֶפְצוֹ וְכָל מְגַמָּתוֹ שֶׁל רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ זַצַ"ל, שֶׁנִּזְכֶּה לֵילֵךְ עִם דְּבָרָיו, הַיְנוּ לְקַיְּמָם כִּפְשׁוּטָם וּלְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, וְלִמְצֹא לְעַצְמוֹ עֵצוֹת בְּכָל יוֹם וָיוֹם תָּמִיד בְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עַל הָאָדָם בְּכָל עֵת וּזְמַן, בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, בְּשָׁכְבּוֹ וּבְקוּמוֹ וּבְלֶכְתּוֹ בַּדֶּרֶךְ, בִּיְמֵי נְעוּרָיו וּבִימֵי בַּחֲרוּתוֹ וּבִימֵי זִקְנוּתוֹ מִתְּחִלָּתוֹ וְעַד סוֹפוֹ, הֵן בֵּינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ הֵן בְּהַנְהָגָתוֹ עִם בֵּיתוֹ וְאִשְׁתּוֹ וּבָנָיו.
(מכתב ח')
(מכתב ח')
*
וְדַע אָחִי חֲבִיבִי, כִּי יֵשׁ לִי נַחַת גָּדוֹל בְּכָל פַּעַם שֶׁאֲנִי זוֹכֶה לִרְאוֹת כְּתַב יָדְךָ כִּי כָּל דִּבּוּרֶיךָ יוֹצְאִים מִלִּבְּךָ בֶּאֱמֶת, וַאֲנִי רוֹאֶה בָּהֶם כִּי ה' יִתְבָּרַךְ חָנַן אוֹתְךָ וְנָתַן לְךָ לֵב מֵבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר וְכֵלִים יָפִים יְקָרִים מִפָּז, כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לְקַבֵּל בָּהֶם הָאוֹר הַגָּנוּז וְהַצָּפוּן שֶׁנִּמְצָא עַכְשָׁו בְּיָמֵינוּ בָּעוֹלָם הָעוֹלֶה עַל כָּל הָאוֹרוֹת הַפְּלָאוֹת שֶׁהָיוּ מֵעֵת בְּרִיאַת הָעוֹלָם, הוּא רַבֵּנוּ הַנּוֹרָא נַחַל נוֹבֵעַ שֶׁהוֹדִיעַ לָנוּ כִּי הוּא הַמַּנְהִיג הָאֲמִתִּי בְּדוֹרֵנוּ זֶה וּבְכָל הַדּוֹרוֹת הַבָּאִים.
(מכתב קכז')
(מכתב קכז')
*
דִּבְרֵי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁמְּחַזֵּק אוֹתָנוּ מְאֹד לְהִתְחַזֵּק בִּרְצוֹנוֹת וְכִסּוּפִים טוֹבִים לַה' יִתְבָּרַךְ תָּמִיד בְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלֵינוּ, וּמוֹדִיעַ לָנוּ כִּי אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל, דְּבָרִים אֵלּוּ צְרִיכִין אֲנַחְנוּ לִזָּהֵר בָּהֶם, לְהַכְנִיסָם בְּלִבֵּנוּ כְּטַל וּכְמָטָר. כִּי כְּמוֹ הַטַּל וְהַמָּטָר שֶׁיּוֹרְדִין טִפַּת מַיִם בָּאָרֶץ וְאַחַר כָּךְ צוֹמֵחַ מֵהֶם צְמָחִים נִפְלָאִים, כְּמוֹ כֵן צְרִיכִים לְהַכְנִיס הַדִּבּוּרִים אֵלּוּ בְּעֹמֶק הַלֵּב הֵיטֵב עַד שֶׁיִּצְמְחוּ בַּלֵּב וְיַעֲשׂוּ פֵּרוֹת טוֹבִים. כִּי דְּבָרִים אֵלּוּ לְהִתְחַזֵּק בַּה' יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, צְרִיכִין לְהַאֲזִין הֵיטֵב וּלְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, לְהָבִין הֵיטֵב רְמִיזוֹתָיו שֶׁל הַצַּדִּיק עַד הֵיכָן עַד הֵיכָן צְרִיכִין לְהִתְחַזֵּק לְעוֹלָם, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר כְּלָל כָּל הַצֹּרֶךְ בַּדְּבָרִים הַלָּלוּ בִּפְרָטִיּוּת, רַק בְּרֶמֶז, שֶׁמּוֹרֶה לְךָ הַדֶּרֶךְ, בְּדֶרֶךְ זוֹ תֵּלֵךְ וְעַל-יְדֵי זֶה וְכוּ', וּמְרַמֵּז לְהִתְחַזֵּק תָּמִיד בִּרְצוֹנוֹת וְכִסּוּפִים וּצְעָקָה וּשְׁאָגָה לַה' יִתְבָּרַךְ, וְעַל-יְדֵי זֶה בְּוַדַּאי יִזְכֶּה סוֹף כָּל סוֹף לִגְאֻלָּה שְׁלֵמָה, לָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת!.
(מכתב ל')
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה